Hoe lang is gemiddeld litteken weefsel zichtbaar?

stel je bent geopereerd en je heb ongeveer 2 meter litteken op je lijf. na hoeveel jaar is dat beduidend minder zichtbaar?.

-edith ongeveer 120 cm is zwaar ontsroken geweest, en opnieuw gescheurd en weer gehecht.

-edit- bedoel ik

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Omdat het litteken ontstoken geweest is, en opnieuw gescheurd ben ik bang dat het zichtbaar (en lelijk) zal blijven. Littekens blijven altijd zichtbaar, maar hebben wel de neiging smaller te worden tot een dun wit lijntje. Als de wondgenezing echter gecompliceerd wordt door ontstekingen, of doordat de wond opnieuw open is gegaan wordt het litteken breder en duurt het vele malen langer voor het een acceptabel lijntje is geworden.
In extreme gevallen kan een plastisch chirurg (nadat de wond volledig tot rust is gekomen) het litteken wegsnijden, in de hoop dat het litteken van de tweede operatie smaller wordt dan het oorspronkelijke.
Ook is de leeftijd belangrijk: hoe jonger je bent hoe sneller de genezing, en hoe sneller het litteken een dun lijntje wordt. Ben je boven de 60, dan heb je niet genoeg tijd van leven meer om erop te wachten...
Camoufleren is dan de beste (minst slechte) optie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

oef.....dat is denk ik afhankelijk van veel verschillende factoren......sommige littekens heb ik al zo lang ik me kan herinneren, sommigen zijn binnen een maandje weg...

Toegevoegd op 10-06-2009 17:29:59
zoals gezegd hieronder: leeftijd, verzorging, chirurg, maar ook de plaats van het litteken (strakkere huid is minder flexibel), diepte van het litteken....euh....kan ik nog meer verzinnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het precieze antwoord kan ik je niet geven, maar ik weet wel dat het sterk afhankelijk is van de verzorging van het litteken en de manier waarop de hechtingen zijn gezet.

Ik heb zelf een groot litteken en die is echt heel mooi dicht gemaakt. Vroeger zei de cardioloog altijd over de chirug dat hij gouden handen had.

Ik heb ook een klein litteken en die is heel lelijk met grote steken dicht gezet. Die zal ook wel zo lelijk blijven denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat dat afhangt van je leeftijd, en misschien ook of je hebt gesmeerd met littekencreme.
Rieneke1
14 jaar geleden
Als ik mijn eigen lichaam mag geloven dan is dit levenslang zichtbaar. Hoewel bepaalde littekens in de loop der jaren vervagen, maar blijven zichtbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nogal wat !

Als de wond geneest zonder ontstoken te raken, kan hij
in vrij korte tijd mooi dichtgroeien.
Na een maand of drie is het toch zeker al kleiner als twee meter.
Bedoel je hoeveel er uiteindelijk overblijft?
Iets meer dan de helft, denk ik en het duurt 1,5 jaar
maar kan altijd nog pijnlijk/gevoelig blijven bij weersverandering of wrijving van kleding.

Toegevoegd op 10-06-2009 17:31:21
Betadine zalf ontsmet, en het zonnetje geneest een (dichte )wond ook, zonlicht steriliseert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan levenslang zichtbaar blijven, maar is wel levenslang in ontwikkeling... en kan ook volkomen verdwijnen soms...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een litteken van 17 cm lang... in het begin was het 17 cm lang, ongeveer 2cm breed en rood ...
na een half jaar werd het duidelijk minder zichtbaar, smaller en zachter van kleur...
ongeveer 2 jaar na de operatie was het nog steeds 17 cm lang, wel nog maar 0,5 cm breed en de zelfde kleur als de omringende huid... nog wel zichtbaar maar niet opvallend...

dit was echter wel een goed genezen wond, zonder ontstekingen... wel was na de operatie de huid 'verbrand' door jodiumallergie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt niet alleen af van de diepte van de incisie en de wondgenezing daarna, maar ook van je huidtype. Op een lichte huid blijft er uiteindelijk veel minder zichtbaar litteken over dan op een donkere (ook omdat littekens vaak geen pigment (meer) hebben, en als je dat toch al niet veel had....scarificatie is mede daarom ook bij uitstek een ongeschikte versiermethode voor de blanke huid.)

Maar iets blijf je altijd zien. Helemaal weg gaat het nooit ,wat smeerseltjes en zalfjes en laserbehandelingen ook proberen te beloven. Uiteindelijk IS de huid beschadigd geweest, en dat kun je nooit meer helemaal ongedaan maken.

In dit geval, zwaar ontstoken en opnieuw gehecht - ik denk dat dat altijd zichtbaar zal blijven. Met een aantal jaren wordt het wel minder, maar ik heb weinig hoop dat het helemaal onzichtbaar wordt.

Maar littekens vertellen ook het verhaal van je leven ; ze horen bij je en bij je geschiedenis. Ik snap best dat je niet elk litteken met trots kunt dragen, maar probeer ze toch te accepteren als een onderdeel van jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kennis van littekens zijn, dat als een litteken binnen een jaar niet weg is, zal hij ook niet weg gaan.

littekencreme (eigen merk kruitvat) werkt goed om het herstel te ondersteunen en het effect van zien te minderen! Er is er ook 1 van boidermal volgens mij.. maar die vd kruitvat werkt beter.