Hoe gevaarlijk is ammonia (ammoniak < 5%)?

Heb net een half uurtje staan poetsen ook onverdund uit de fles, maar als het niet irriteert is het dan niet gevaarlijk?
Ruikt wel fris.

http://www.carellurvink.nl/images/Veiligheidsbladen/742.pdf

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30.4K

Het beste antwoord

ammoniak is geen ammonia. ammonia is het gas, en ammoniak is het gas dat is opgelost in water. De concentratie van huishoudelijke ammonia is zodanig dat deze geen gevaar oplevert als het op de huis komt, naast de lage conventratie is het daar ook te zwak voor. Voor weke delen als ogen is het wel gevaarlijk alsmede voor inwendig gebruik. Het verdient altijd aanbeveling dat je je handen wast nadat je ammonia heb gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het kan irritaties aan de luchtwegen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor valt best mee, je hoeft niet naar de arts of ziekenhuis... Uitwendig, goed afspoelen is al genoeg... Inwendig is een andere zaak, maar nog niet levensbedreigend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik ben helemaal stapelverliefd geworden op ammoniak toen ik ontdekte dat ik daarmee de plaatjes van mijn gaspitten brand- en brandschoon kon krijgen wat me met nog geen schoonmaakmiddel, lap of staalborstel was gelukt, maar dan wel door het een nachtje in een plastic zak met een ammoniak-doordrenkte doek te zetten.

In een bakje met je neus erboven; ik zou het niet eens probéren. Het is zo irriterend, dat ik denk dat je binnen mum van tijd tegen de vlakte gaat. Ik heb het wel eens geprobeerd in de oven, maar dat was echt adem inhouden, hoor !! Het schijnt ook buitengewoon giftig te zijn, maar ook daar ga ik niet het proefkonijn voor uithangen.

Nee, mooi in een afgesloten zak het spul zijn (fantastische) werk laten doen.Zo eens per jaar, half jaar, is voldoende.

Alleen die frisse geur die je noemt kan ik niet helemaal thuisbrengen - het doet mij toch in eerste instantie denken aan de geur die een ongekastreerde kater om zich heen sproeit eigenlijk.....

Wel heel spaarzaam mee zijn trouwens, want het is de pest voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ammoniak is giftig bij inademing, kan brandwonden veroorzaken en is sterk irriterend aan ogen en slijmvliezen. Ammoniak is trouwens niet hetzelfde als het schoonmaakmiddel ammonia. Dit is water waarin ammoniak is opgelost.

Schilders mogen het niet gebruiken, in plaats daarvan gebruiken ze Universol.

Het is en blijft een link goedje, dus misschien beter de volgende keer verdunnen of iets anders gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had in de vraag het onderscheid tussen ammonia en ammoniak al aangegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik gezien, maar dit verandert niets aan mijn antwoord ;) Je hebt een verdunde ammoniakoplossing gebruikt waarbij goede ventilatie erg belangrijk is om irritaties te voorkomen. De ammonia oplossing die je in de winkel koopt is 3 tot 5 %, verder verdunnen wordt toch aangeraden. Wanneer je nu geen klachten hebt ga ik er ook niet vanuit dat die nog komen, die zou je dan al moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +1
Ammoniak is een chemische verbinding van stikstof en waterstof met samenstelling NH3.
Verdunde ammoniakoplossingen worden ammonia genoemd. Deze oplossingen worden wel als schoonmaakmiddel gebruikt, bijvoorbeeld om verf af te nemen voordat er opnieuw geschilderd wordt. Vet lost namelijk goed op in de ammoniakoplossing. Daarbij is goede ventilatie essentieel. Ammoniak is giftig. Omdat de oplosbaarheid afneemt naarmate de temperatuur toeneemt, is het niet verstandig ammonia te verhitten omdat dan het merendeel van het ammoniak uit de oplossing vrij zal komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Irriterend en licht giftig.
Vroeger had ik wel een trukje met ammonia. Ik had altijd een druppelflesje bij met ammonia en als ik ging stappen toen ik jong was (lang geleden dus) en ik werd wat te dronken nam ik een glas water met enkele druppels ammonia en jawel hoor ik kon er weer tegenaan. Niet nadoen hoor het is eigenlijk niet goed.