Als je geen borstvoeding hebt gehad. Heb je dan een slechtere weerstand?

Mijn zussen hebben wel borstvoeding gehad ik niet. Hun zijn beide nooit ziek, terwijl ik altijd wel iets heb. Maandelijks verkouden. Heb zelfs chronische sinusitis ontwikkeld.

Nu denk ik dat het komt doordat ik geen borstvoeding heb gehad. Is er een verband?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het schijnt wel gezonder te zijn om borstvoeding te krijgen.

Ik heb het echter nooit gehad. Op mijn werk ben ik een van de weinigen, maar ik ben daarnaast ook diegene die het minst ziek is van allemaal, dus het kan er mee te maken hebben, maar je kunt niet alles op het ontbreken van borstvoeding gooien.

Leef je verder wel gezond? Sport je, eet je veel groenten en fruit, rook je niet? Allemaal factoren die ook mede je gezondheid kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, je hebt zeker een slechtere weerstand. Vooral infectie ziekten in het maagdarmkanaal komen meer voor als men geen borstvoeding heeft gehad. En volgens Australische onderzoekers is er een vermoeden dat borstvoeding beschermt tegen enkele chronische ziektes. Dit is alleen niet bevestigd.

Voor de rest niet zo'n zorgen maken, misschien had je met borstvoeding ook last van chronische ziektes.

Feit is dat je weerstand iets lager is, maar dit vooral merkbaar is in je kinderjaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in iedergeval voor baby,s
De voordelen van borstvoeding voor de baby

• Kinderen die BV krijgen zijn minder vaak ziek;
•het colostrum (dit is de eerste gele melk) is een eerste vorm van immunisatie;
•er is tot vijf maal minder kans op opname in het ziekenhuis het eerste levensjaar;
•moedermelk is steeds afgestemd op de behoeften van de baby;
•de samenstelling van de melk verandert naargelang de behoeften van de baby,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borstvoeding is echt heel goed maar ook ik heb een ervaring die precies andersom is.
Ik heb nooit borstvoeding gehad en ben vrijwel nooit ziek (als kind ook niet) en mijn zus die het wel heeft gehad mankeert veel vaker iets, vroeger al en nu nog steeds.

Blijkbaar zijn er nog meer (zware) factoren in het spel
amigo