Kan een anticonceptie pil ervoor zorgen dat je minder last krijgt van puistjes en onzuiverheden?

Ik ben 15, en al een maand aan de pil vanwege erge menstruatieklachten. Het valt mij op dat in de periode dat ik de pil slik minder last heb van puistjes en onzuiverheden. In de stopweek nemen de puistjes heel erg toe maar ze zijn ook dan minder vergeleken met de tijd dat ik nog geen pil slikte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

ja die werkt heel goed tegen acne, ik heb voor mijn dochter van 13 ook de pil gehaald bij de dokter omdat ze zoveel last had van puistjes, dat is nu echt een heel stuk minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat is zeker mogelijk, hoewel niet elk type anticonceptiepil op dezelfde manier invloed heeft op puistjes.

Het is zelfs gangbaar om bepaalde typen anticonceptiepil voor te schrijven om puistjes tegen te gaan.

Ook kun je op het ene moment van je menstruatiecyclus zeker meer last hebben van puistjes dan op het andere moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de pil slikt, heb je geen menstruatiecyclus meer; de hormonen die een rol spelen bij die cyclus en die effect kunnen hebben op de huid, spelen dan geen rol meer.
Meestal wordt de Diane-pil voorgeschreven bij huidproblemen.
puisten is ook een gevolg van te veel mannelijke hormonen, vroeger gaven ze jongens met puisten ook de pil, maar ze kregen wel last van borstvorming.

Als een puist-vrije man steroiden (pure mannelijke hormonen) gaat gebruiken krrijgt hij ook vaak puisten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb vroeger ook veel last van acne gehad. Doordat ik ook erg last had tijdens m'n menstruatie heb ik op dat moment besloten om de pil te gaan gebruiken. Gebruikte toen de diana 35 pil. In de informatiefolder werd namelijk aangegeven dat ook je acne door deze pil minder kon worden. Twee vliegen in één klap dacht ik nog. Heb even gezocht maar volgens mij bestaat deze pil nog steeds, als bron heb ik informatiefolder toegevoegd. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de diana pil. Wel door blijven slikken. Bij mij werkte het pas na drie maanden.

Mijn huisarst zei dat de diana is ontwikkeld als acne middel oorspronkelijk en dat het als bijwerking heeft dat het ook een anticonceptiemiddel id.