zwijgen is liegen wanneer er naar gevraagd word en je zegt het niet te weten.

zwijgen is geen liegen als niemand er naar vraagt of weet dat jij het weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :)

Andere antwoorden (14)

Nee, zolang je maar blijft verzwijgen en niet anders dan de waarheid blijft vertellen lieg je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de waarheid IS anders... ik weerspiegel het alleen als de waarheid, maar weet ondertussen wel beter.
Nee...

Ik ben van mening dat iets verzwijgen, of wel, niet de hele waarheid vertellen niet één vorm van liegen is...

In mijn visie kun je de gehele waarheid vertellen zonder specifieke details prijs te geven. Hoewel ik persoonlijk in een gesprek, of antwoord wel aangeef dat ik men een aantal details bespaar...

Dus iets verzwijgen is geen liegen en geen vorm van liegen. Zolang je maar aan geeft dat je over bepaalde details niet wilt, kunt, of kan praten/antwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder, dank je en +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel...
Ha, die Marita;

Als je 'drager van de kennis van een strafbaar feit' bent en je verzwijgt dit, ben je wel degelijk strafbaar. Dat zou je juridisch dus een vorm van liegen kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwijgen is volgens mij geen vorm van liegen.
Je voorkomt met zwijgen dat je gaat liegen, maar
je wilt ook niet de waarheid vertellen.
Het is een soort tussenvorm waarin je in ieder
geval de integriteit t.o.v. jezelf bewaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet natuurlijk.
Maar als er een vraag over gesteld word en je antwoord niet weet de andere natuurlijk wel dat er meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Praten' wil niet zeggen 'de waarheid vertellen'
'Zwijgen' wil niet zeggen 'liegen'

Je kunt ook zwijgen uit beleefdheidsvorm, hangt ervanaf in welk verband, of om een discussie te ontlopen (bijvoorbeeld door niet te zeggen op wie je gestemd hebt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee verzwijgen is list en bedrog, net zoals liegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft toch niet altijd alles te vertellen. zwijgen mag best. maar ik vind wel dat als iemand je op de man af iets vraagt en je zegt iets van.. ik weet het niet. om het maar stil te houden dan lieg je wel.
maar als iemand b.v. een nieuwe broek heeft of een ander kapsel dan hoef je ook niet meteen te zeggen dat je het lelijk vind. al denk ik dat het dan al wel vaak duidelijk is als je geen reaktie geeft.
Als je b.v. iets gezien hebt, wat een kind heeft gedaan en je hebt het kind gecorrigeerd. hoef je dat echt niet meteen aan iedereen te vertellen.. dat vind ik dan geen liegen.
het ligt er dus voor mij gevoel aan in welke situatie iets is. of het wel of niet liegen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het er aan ligt wat je verzwijgt.
Als het iets van jezelf is waarvan je vind dat de ander het niet hoeft te weten denk ik niet dat je liegt.
Maarrrrrrrrrr heb je info die de ander wel moet weten en je verzwijgt het?
Ja dat is liegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat noemen we "halve waarheden".
Liegen is iets vertellen terwijl je weet dat het anders is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verzwijgen is geen leugen. Als je iets verzwijgt voorkom je dat je de ander kwetst. Verzwijgen is een mooi woord die van invloed is op relatie`s. Het beteknt niet een leugentje van bestwil. Wil je niet kwetsen dan is zwijgen nog steeds goud. Horen, zien of inzien dan zwijgen, dat zijn de mensen die communicatie echt verstaan. Een leugentje om bestwil is het verzachten van de leugen. Verzwijgen doe je om niet te kwetsen . Verzwijgen is op het goede moment niets zeggen. Zulke momenten zijn goud waard je zegt heel veel door te verzwijgen. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van wel.
Als jij iets weet wat een ander hoort te weten is dat ook een soort van liegen. Je neemt iets af van een ander die het hoort te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt er helemaal aan, gaat het om niet tegen je vriendin te zeggen dat je haar nieuwe broek niet leuk vindt (nee, geen vorm van liegen) of een geheime verhouding verzwijgen voor je partner (ja, zeker een vorm van liegen). Bij het laatste kun je je afvragen of de relatie met je partner niet in z'n geheel gebasseerd is op leugens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van wel. Als u vriend u beloofd het nooit meer te doen. Of eventueel beloofd om het die bepaalde dag niet te doen en niet te liegen tegen je. En het toch doet en letterlijk wacht,
tot je lekkerlijk met elk letterlijke woord vraagd als hij het gedaan heeft en als je vraag en "tis toch is plezant (wat ik effectief ook vond om ni eens aan den dope te zitten) om een avond te hebben dat zo goed gaat zonder al dien bucht (cocaine) en hij daarop antwoord: ja echt kei tof kben blij dak da met u ervaar en hij antwoord dit enkel omdat je het niet letterlijk vraagt Als hij dope heeft gedaan of niet. En je het gevoel hebt dat hij het niet doet. Tot hij op een uur tijd drie keer naar het toilet gaat en het spat gwn van zijn gezicht en lichaamstaal dat hij het gedaan heeft en als je het vanaf het moment dat je het pas letterlijk vraagt dat hij het inderdaad gedaan heeft. En hij het da' pas toegeeft hahahaha. Aub. Telt verzwijgen dan niet meer als een leugen haha voor julie mss niet maar voor mij echt absoluut tot in de puntjes wel. Verzwijgen is de dikste beste slimste leugen van ze allemaal en ik ga niet met me laten sollen fuck die shit. Groetjessssss wij zijn de pineut.fucking naieve mensen. Met alle chinezen maaar wete wa, ni met den deze. Whahaha peace out en live it above those fuckers. Yuuup kben kwaad. Peace out xxx big kisses and stand for yourself groetjes NCR