Kan iemand doodgaan van verdriet?

Kan het zo zijn, hoe tragisch het ook is, dat iemand doodgaat van verdriet? En dan bedoel ik niet dat iemand zelfmoord pleegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Nee, lijkt me niet.
Het klinkt natuurlijk wel romantisch maar verdriet als emotie is echt niet dodelijk. Geen angst daarvoor.

Verdriet kan wel een enorme invloed hebben op je leven. Wanneer je niet besluit om door te gaan, geen lust meer hebt om er wat van te maken dan kan je daar behoorlijk depressief van worden. Wanneer je ook fysiek zwak bent, dan kan het betekenen dat je lichaam het opgeeft. Dat komt door slecht ademen, niet eten en verstillen, of zoiets. Medisch weet ik het niet precies.

Sommige zeer ouderen doen dat bijvoorbeeld ook na een fysieke terugslag. Maar om dat nu zelfmoord te noemen .. ..
Ik denk dat het gewoon één van de manieren is om het sterven te aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan. Je ziet het vaak bij oude mensen.
Vaak hebben ze een heel leven met elkaar gedeeld en als dan de een komt te overlijden, dan kan de ander door verdriet ook dood gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan. als de ene partner overleden is of met een ander gaat is de andere mischien wel zo bedroefd dat hij of zij gewoon doodgaat van verdriet.
en vooral oudere mensen hebben dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.
Als je elke dag zeer verdrietig bent heeft dat een negatieve invloed op oa je immuunsysteem, je wordt dan vatbaarder voor ziekten.
Je lichaam kan dan ook bepaalde stoffen oa hormonen aanmaken die ook een negatief effect hebben op bijv je hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor belang is om te leven is de wil tot leven. Ik denk niet dat je acuut dood gaat van verdriet, maar dat door veel verdriet er geen zin meer in hebt. Het voorbeeld van ouderen dat genoemd wordt, lijkt me dan eerder het verlies van de wil om te leven die tezamen met de gezondheid er voor zorgt dat een persoon komt te overlijden. De plotselinge veranderingen en het gebrek aan een dag invulling hebben net zo goed invloed, samen met het verdriet dat men heeft.
Doodgaan van verdriet is moet meer gezien worden als iets poëtisch, beeldspraak.
Echt doodgaan van verdriet is zoals je zelf aangeeft zelfmoord. Dan ben je op een of andere manier niet in staat er mentaal mee om te gaan, waardoor je geen andere uitweg meer ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben van mening wel ja ik werkte in een rust huis daar was een koppel van ong 80 jaar ,ze liepen altijd hand in hand echt zo lief ,de man overleed en de vrouw ging echt dood aan een gebrokenhart ,ze at en dronk niet meer ze wilde naar haar man zei ze dan.het heeft 4weken geduurd en toen ging zij.
13 jaar geleden
zwanen kunnen dat , en mensen ;)