Is wraak door geweld rechtvaardig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom stel je zoveel vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat wij iets kunnen leren...

Antwoorden (9)

Ja. Zonder geweld ook.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Die minduimpjes zijn ook wraak!
Wraak is nooit goed te praten, nooit...

Wraak is pijn vermenigvuldigen en dat is niet zoals het hoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rechtvaardig kan het zijn, maar is het geoorlooft?
als iemand mij slaat en ik sla terug als wraak, vind ik dat rechtvaardig.
haalt iemand een practical joke uit en ik trap hem in elkaar, dat is overdreven.

laat ik voor op stellen dat het ''gerecht'' de wraak moet nemen door een wettelijke straf te geven.
voor eigen rechter spelen is nooit iemand beter van geworden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier past een wijze quote van Mohatma Ghandi bij:

'An eye for an eye and soon the whole world turns blind'

Of het rechtvaardig is, is natuurlijk afhankelijk van de oorzaak. Wraak nemen is op zichzelf nooit verstandig omdat het vaak eerder problemen vergroot dan verkleint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat is niet rechtvaardig.
het geeft diegene op wie jij wraakt neemt weer op zijn beurt een reden om jou terug te pakken.
er worden misschien meerdere mensen bijgehaald en op een gegeven moment weet niemand meer waar het over ging. terwijl beide partijen(en diens familieleden) het risico te lopen gewond te raken of vermoord te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ongetwijfeld heel rechtvaardig vóelen, maar of je er in de praktijk ook veel mee opschiet ....?
Iedereen kent denk ik wel het gevoel van wraak te willen nemen, en zeker in een situatie waarin je met geweld te maken hebt kan dat gevoel heel erg sterk zijn.

Uiteindelijk denk ik echter dat je ermee in je eigen vingers snijdt, al heb ik net als vele andere Nederlanders niet altijd het gevoel dat de rechtsorde voldoet aan ons gevoel voor rechtvaardigheid. Maar eigen rechter spelen hier, kun je er donder op zeggen dat JIJ uiteindelijk degelene bent die moet hangen en de aanvankelijke dader het zielige hulpeloze slachtoffer wordt. Een inbreker die aangifte doet van mishandeling als hij tijdens zijn 'daad' betrapt en het huis uit getrapt wordt, kan volgens mij alleen maar in Nederland.

Wraak nemen in minder 'ernstige' zin, als iemand terugpakken na een geintje kan wel heel leuk zijn, maar ook daar moet je oppassen dat het middel niet erger wordt dan de kwaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben niet voor een gewelddadige, vicieuze cirkel.

"Wie op wraak zint, houdt zijn eigen wonden open."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweld is niet te rechtvaardiggen. Wraak is in bepaalde gevallen zeer zeker gerechtvaardigd...

En in tegenstelling tot wat Marita zegt. Sommige wonden moet je open houden om er lering uit te trekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wraak is per definitie nooit rechtvaardig