Kan het kloppen dat je geen blond, maar heel donkerbuin haar hebt als het licht kleurt in de zomer en je met zwart haar geboren bent?

Dat zei een vriendin laatst tegen mij, dat ik geen blond maar bruin haar had. Terwijl het er best blond uitziet...

(er staat heel donkerbruin, maar ik bedoel lichtbruin)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, Ik had vroeger spierwit haar in de zomer en in de winter werd het donker, tegen lichtbruin aan). Hoe ouder je wordt hoe donkerder het wordt en minder licht in de zomer.

Als je vriendin dat bedoelt dan zit er wel een kern van waarheid in. Maar volgens mij gebeurd dat niet met zwart haar.

Toegevoegd op 08-06-2009 17:45:43
Er zijn minstens twee genen betrokken bij de menselijke haarkleur, waardoor er diverse schakeringen zijn. Het is onduidelijk waarom het ene blonde kind steeds bruiner wordt in de groei en de ander blond blijft. Dat het haar in de zomer door de zon wat kan bleken ligt voor de hand, maar dat een kleuter bijna wit is en aan het einde van de pubertijd bruin haar heeft is onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In jouw situatie is het ook goed mogelijk dat ze vertellen dat je "donkerblond" bent.