Hoe komt het dat veel oudere mensen zo ontzettend star kunnen zijn?

Waren deze mensen hun hele leven al star, of komt het omdat ze ouder worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

In zijn algemeenheid gaat bij oudere mensen ongeveer alles langzamer. Niet alleen het bewegen maar ook het denken. Nieuwe dingen kosten ook meer inspanning.
Er kan sprake zijn van een soort vernieuwingsmoeheid, immers, als je oud bent heb je alles al eens langs zien komen en loop je niet meer zo snel warm voor iets. Het kan ook een tegenzin zijn in nieuwe dingen omdat je daar niet makkelijk meer de energie voor opbrengt, en je er misschien wel een beetje bang voor bent. Je weet wel wat je hebt, niet wat je krijgt. Zoiets.
En sommige mensen hebben hun karakter dan ook nog tegen. Er zijn heus ook wel jongere mensen die star zijn in hun denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat verschilt heel erg per persoon denk ik.
Sommige mensen dat heel erg in hun karakter zitten, andere hebben misschien veel dingen meegemaakt waardoor ze zo zijn. Of hebben veel last van nostalgie, en denken dat vroeger de dingen beter waren.
Kortom: Daar is niet zo'n eenduidig antwoord op te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan beide.
Vaak zie je dat mensen hun hele leven al iets op een bepaalde manier hebben gedaan en als dat dan ineens anders moet, dan worden ze onzeker, onrustig of boos. Want ze kunnen vaak niet meer zo makkelijk zich nieuwe dingen eigen maken. En als je het al vijftig jaar gewend bent, waarom moet het dan ineens anders omdat jij het zegt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een vraag gebaseerd op de mening of conclusie - al dan niet van de vraagsteller - waarvan de onderbouwing niet is gegeven.
Maar daar tegenover kan je ook een en ander veronderstellen.
- Misschien hebben oudere mensen veel levenservaring en veel meegemaakt waardoor ze niet zo snel van hun een gefundeerde mening afstappen.
- Misschien weten ze er werkelijk meer van en kunnen ze vergelijken met vergelijkbare situaties uit het verleden.
- Het veelvuldig en flexibel van mening veranderen (van niet-ouderen) behoeft geen pluspunt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
amen! ;)
Ivana
13 jaar geleden
Het is een vraag, die jij links- of rechtsom mag onderbouwen.
;-))
Mensen vinden het vaak erg vervelend om iets te moeten veranderen. Als zij daartoe gedwongen worden worden ze vaak star omdat ze dit niet leuk vinden, en niet willen doen. Het bekende in hun leven is hun eigen houvast voor het leven, dit mag je niet zomaar gaan veranderen. Dat zal diegene niet leuk vinden.

Oudere mensen hebben vaak niet veel meer om hun houvast in te vinden. Hun leefgebied is veel kleiner geworden evenals hun lichamelijke mogelijkheden. Ga je dit ook nog veranderen, dan zullen ze enorm star worden en gaan ze hun hakken in het zand steken.

Ze zijn niet zomaar star, je doet dan echt iets wat voor hun een enorme verandering is waardoor ze bang zijn om hun houvast te verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ouder wordt kosten veranderingen je meer energie en dat kan een reden om er met tegenzin aan te beginnen, maar je zal hoe ouder je wordt ook meer heen en weer zijn geslingerd: eerst was vet goed voor je, daarna slecht, daarna soms wel goed, was de regering rechts, links, rechts etc. en geloof je er niet zo vurig meer in dat een even aantal knoopjes beter is dan een oneven: je hebt het allemaal al eens voorbij zien komen.
Soms zijn ouderen gewoon star omdat dat het enige is wat niemand ze af kan nemen; hebben ze toch nog wat in te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Starheid is volgens mij een karaktertrek die verergert kan worden naar mate men ouder wordt.

Een persoon die altijd al star is geweest zal nooit ineens op bv 50jarige leeftijd het tegenovergestelde worden, het zit er als het ware ingebakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wat zal ik zeggen:,ze hebben pijntjes,hoge bloeddruk,suiker enz......zijn daar veel mee bezig,ze zijn familileden verloren,en of hun man/vrouw.vinden nergens meer wat aan,sommigen ,geven het zelfs op,dit is een van de redenen,:en de levensvreugde verdwijnt met het ouder worden. sommigen kunnen daar goed mee omgaan ,de meesten niet.