Hoe komt het dat mijn steile haar krult na het douchen en na het lopen in de regen.

Zo gauw het opdroogt, is het weer helemaal steil, ook zonder het eerst uit te kammen. (Ik heb echt een kop vol krullen na het douchen, heel gek)

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb dus geén dik haar, maar dun haar!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (1)

Deze vraag is eerder gesteld en duidelijk beantwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/krult-regent-vochtige-ruimtes-etc.66738

Mariejose haalde dit uit QUest:

"Of haar van zichzelf krult, ligt hoofdzakelijk aan de dikte van het haar. Hoe dikker, hoe meer krul erin kan zitten. Dik haar heeft een groter oppervlakte, waar kleine variaties in groeisnelheid kunnen leiden tot krullen. En als je van jezelf geen dik haar hebt, dan kan het Nederlandse klimaat een handje helpen. Hoe meer vocht in de lucht hangt, hoe sterker de krul. De reden daarvoor is dat het haar het vocht opneemt, uitzet en dik wordt. Of haar krult, is genetisch bepaald, en heeft ook veel te maken met je ras en haarkleur. Blond haar krult minder vaak dan donker haar, omdat het dunner is. De kapper kan je haar uiteraard ook laten krullen, door een permanent in te zetten. Hierbij maakt de kapper de eiwitverbindingen in het haar stuk, krult het slappe haar, en brengt nieuwe verbindingen tot stand."

Overigens: mijn ultrasteile haar zit sinds een paar jaar ineens vol slagen, en afhankelijk van welke shampoo ik gebruik blijven die lang zitten als een soort pijpenkrullen, of verdwijnen ze binnen een paar dagen tot er alleen nog een vage buiging is bij het uiteinde van de haren (dus zo'n krul - bij sommige lokken naar binnen, bij andere naar buiten, ook onlogisch p).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit geen antwoord op mijn vraag waarom het altijd steile haar wel krult na douche of regen en de krullen weg zijn als het droogt. Er wordt gezegd: hoe vochtiger, hoe sterker de krul, maar als je nooit krullen hebt, gaat dat volgens mij niet op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dik haar kan gaan krullen als het vochtig is, en zodra het opdroogt kan de krul weer weg zijn. Door het opnemen van vocht zet de haar wat uit en krijg je die slagen/krullen.
Valt verder weinig aan uit te leggen.