wat voor een reactie zou je geven, als een gebeurtenis heeft plaatsgevonden tussen 2 mensen, en een ervan vraagt om het tussen jullie beiden te houden

een geheim, wordt je soms opgelegd, terwijl je er niet bewust van was van tevoren, hoe ga je ermee om?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Als er iets strafbaars is gebeurd,zou ik het niet voor me houden.En als een goede vriend(in) de dupe zou worden ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenal een eerlijke reactie.

Dus of je geeft aan het geheim te houden, of je geeft aan het niet geheim te zullen houden.

Dan weet je tegenpartij waar hij/zij aan toe is.

Maar niet zeggen dat je het geheim zult houden en dat vervolgens niet doen. Dat zou smakeloos zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er niet om gevraagd en je bent dus ook tot niets verplicht tenzij je jezelf daartoe verplicht.
Toch kan het erg moeilijk zijn omdat het als een verplichting voelt.

Maar geheimhouding kan je niet aan een ander vragen; het is een gunst die een vriend kan verlenen, meer niet.

Wel duidelijk zeggen dat die ander over de schreef gaat door het te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een opgelegd geheim...een vraag die vraagtekens zet....

Diplomatiek zijn, en zeggen dat je liever dit geheim niet wilt delen, om jezelf er buiten te houden, en problemen te voor komen, en even goeie vrienden wilt blijven.

Maar als de nieuwsgierigheid het wint van de diplomatie, dan kun je afstandelijk antwoorden of je er heel erg individueel mee bemoeien, vaak explodeert dit soort geheim(en), en heb je de poppen aan het dansen, dus denk goed na wat je zegt en of je hem/haar er bij helpt of juist niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het bedrijfsleven geldt dat je niet achteraf om geheimhouding kan vragen. Je zegt vooraf dat wat je te vertellen hebt geheim is zodat de ander kan accepteren dit al dan niet geheim te houden.

Bij vrienden werkt dit natuurlijk anders, maar als je ermee zit is het niet slecht te vragen of ze dit voortaan vooraf kan aangeven.

In principe als een vriend(in) iets in vertrouwelijkheid verteld houd je dit geheim. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook:
- Als het over iets strafbaars gaat
- Als jij er zelf letterlijk ziek van wordt om het geheim te bewaren (probeer dan wel een buitenstaander te zoeken om hierover te spreken)
- Heel soms als je er 100% van overtuigd bent dat het beter is het te vertellen. Dit zijn echt uitzonderingen overigens.

En hoe je daarna met die geheimhouding omgaat? Afhankelijk van wat het is natuurlijk veranderd er verder weinig. Dus houd het geheim, en vertel het aan de ander als jij er moeite mee hebt het geheim te houden. Misschien is het dan toch niet zo geheim meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je werd blijkbaar ergens bij betrokken, waar je helemaal niet in betrokken wenste raken. Iemand vraagt jou en die ander te zwijgen naar derden. Het ligt - vooral voor die tussenpersoon - nogal gevoelig. Fraude, diefstal, buitenechtelijke relatie, smokkel, misbruikschandaal.... Omdat jij er zomaar bij betrokken raakte, hoef jij niet meteen te beloven wat je met het voorval zult gaan doen. Laat het op je inwerken en probeer te wegen hoe zwaar, belangrijk het voorval was. Wat zal er gebeuren als je het aan derden - bijvoorbeeld de politie, werkgever, belastingdienst, familie - verteld? En als je het voor je houdt: Benadeel je dan ook iets, iemand of personen (vrouwen of mannen die worden misbruikt door criminelen, dieren die aan vechtspelletjes moeten meedoen, kinderen die worden of zijn misbruikt, de natuur door illegale giflozingen enz.). Maak een goede overweging en laat je niet onder druk zetten. Misschien moet je het voorval voor jezelf (en mogelijk later anderen) eens nauwkeurig op papier zetten. Voor het geval er straks een 'ongelukje' met je gebeurd....

Toegevoegd na 10 uur:
Mijn excuses. Mion heeft gelijk: Het is een voorval tussen twee personen, i.p.v. drie. Maar verder blijft mijn antwoord gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je vraag goed begrijp, is er tussen jou en persoon A iets voor gevallen en nu vraag A je dat geheim te houden.

Hierin heeft A recht op een mening en wensen en jij ook.
Netjes van A dat hij/zij VRAAGT of je het geheim wilt houden want blijkbaar realiseert hij/zij zich dat jij er mogelijk anders over denkt.

Bedenk wat je zelf wilt, als het je niet uitmaakt is het mogelijk fijn iemand anders een plezier te doen. Wil jij dit eigenlijk niet, hoef je het niet te doen. Je zou je nog af kunnen vragen voor wie de schade groter is als jij er wel over praat en op basis daarvan beslissen.

Maar je krijgt het niet opgelegd, misschien voelt het zo of maak jij dat er voor jezelf van. A VRAAGT je om het geheim te houden, dat geeft je ruimte uit te leggen waarom je dat niet kunt en er evt bij te zeggen dat dit je wel spijt voor A.
amigo