Hoe kan het dat iemand een aldoor schommelende bloedsuikerwaarde heeft? Heb je dan wel of geen diabetes?

Sorry, nog even een vraag naar aanleiding van wat ik net las: http://www.goeievraag.nl/vraag/gevolgen-ongezond-eten.120907

Afgelopen week heb voor de zevende of achtste keer in anderhalf jaar tijd een bloedonderzoek ondergaan. De rest was gelukkig goed, maar ondanks dat ik vanaf de vorige avond rond 20:30 niks meer had gegeten en gedronken was de bloedsuikerwaarde toch nog 8, vrij hoog volgens mijn huisarts.

Ook het cholesterol was aan de hoge kant, maar dat kon volgens hem ook komen door de hoge bloedsuikerwaarde.

Ik heb al eens gehad dat ik bij een nuchtere vingerprik een nog hogere bloedsuikerwaarde had dan wanneer ik twee uur later moest komen prikken wanneer ik gegeten had.

Volgende week moet ik dus weer een paar keer laten prikken. Ik eet normaal, regelmatig, en zo vers en gezond mogelijk. Snoepen doe ik niet of nauwelijks. Hooguit hartigheid, maar zeker geen zoet want daar houdt ik helemaal niet van.

Heb ik nu wel of geen diabetes?

Toegevoegd na 3 minuten:
Met uitzondering van afgelopen week waren de voorgaande bloedonderzoeken dus steeds voor het testen van de bloedsuiker, en daar kwamen steeds dezelfde resultaten uit. Dan weer te hoog, en bij 'nacontrole' was het weer normaal. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je insulinehuishouding optimaal werkt heb je de minste schommelingen van je bloedsuiker. Maar het kost na een maaltijd even tijd voordat de productie van insuline op gang komt, zeker als daar veel koolhydraten en zoetigheid in voorkomt. Het zou, gezien wat je vertelt, wel kunnen dat je een voorstadium van diabetes hebt. Een verhoogd cholesterol kan ook in dat patroon passen. Maar voor een fatsoenlijke diagnose moet je toch echt verder met je huisarts aan de slag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat valt zo helemaal niet te zeggen, dat moet je met je huisarts bespreken. Misschien dat hij een idee heeft hoe het komt dat je bloedsuiker relatief hoog lijkt als je nuchter bent, of dat ie lijkt te schommelen.
Waarschijnlijk laat hij je daarom ook opnieuw prikken, om dat uit te zoeken. Dus echt: leg je vragen bij je huisarts neer, die heeft er veel beter zicht op dan wij hier.