Waarom houden sommige mensen van pijn of straf (beetje à la bdsm)?

Hoe komt dit? En vind jij dit vallen onder 'verstoord' of vind jij het normale interesse?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

op de huid zitten receptoren die bij stimulatie endorfines afegeven, dat stimuleren kan met name bereikt worden door te slaan. Er kan zelfs zoveel endorfine vrij komen dat geslagen persoon in een soort roes komt, dat noemen ze een subspace. Het is vele malen intenser dan de reguliere orgasmes die we kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eigenlijk om dezelfde reden dat kinderen van kietelen houden ; het is een beetje spannend en bedreigend, maar doordat het in een volstrekt veilige omgeving gebeurt niet echt gevaarlijk. De (adrenaline-achtige) stoffen die daarbij vrijkomen geven je blijkbaar een heel prettig gevoel (opluchting ?) En net zoals kinderen niet moeten lachen als een vreemde ze kietelt, is echt mishandeld worden in een onbekenede onveilige situatie ook niet spannend en geeft geen kick.
Waarom sommige mensen dat in het extreme opzoeken zal met persoonlijke geschiedenis en ontwikkeling te maken kunnen hebben, net zoals een dergelijke kick vermoedelijk ook 'verslavend' kan werken. Als je de drempel voor prikkels opvoert, wordt die steeds hoger.

Toegevoegd op 06-06-2009 16:44:00
Sla je op een gegeven moment te ver door in die behoefte , dan zou je vermoedelijk van een afwijking kunnen spreken, zoals bij elk gedrag dat in de grond wellicht positief kan zijn maar te ver doorgevoerd wordt . Waar die grens ligt kan ik zo niet bepalen ; ik kom niet uit dat wereldje. Maar niet iedereen die het prettig vind hoeft meteen ' gestoord' te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gebieden voor pijn en plezier liggen in de hersenen heel dicht bij elkaar. De theorie waarom mensen dit schijnbaar leuk schijnen te vinden is dat de verbinding tussen die twee hersendelen is verstoord. Daardoor is er een minder duidelijk onderscheid tussen pijn en plezier. In dat geval is pijn dus plezier. Op de vraag of het een stoornis is, is mijn antwoord nee. Het is een andere manier van leven en dat kan je moeilijk als een stoornis zien zoals je evenmin homofilie als een stoornis kan zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen verschillend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat zowel psychisch als biologisch te verklaren is.

Psychisch vanwege de behoefte aan onderdanigheid of juist het omgekeerde.

Biologisch vanwege de genotshormonen die vervolgens vrij komen.

Tja, wat is normaal. De meeste mensen zitten die zo in elkaar, dus in dat opzicht is het niet normaal. Aan de andere kant is het een normaal verschijnsel.

Toegevoegd op 06-06-2009 17:33:32
Marquis de Sade
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze in meer of mindere mate sado-masochistisch zijn en het ze een kick en bevrediging geeft door pijn en vernedering te voelen.

Wat is normaal? 'Normale mensen' doen ook weleens aan bondage, vanuit daar kan het verder gaan. Of niet, wanneer denkt/weet dat je dit niet prettig gaat vinden.