Waarom geen informatie bij sigaren?

Bij sigaretten en shag staat het percentage nicotine,teer en koolmonoxide op het pakje.Waarom niet bij een doos sigaren?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb het niet over de tekst"roken is dodelijk"enz. want die staat er wel op,maar over de hoeveelheid (percentage) nicotine,teer wat wel wel op een pakje sigaretten staat maar niet op een doos sigaren!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Het zal wel niet verplicht zijn omdat er niet veel sigaren rokers zijn. Maar het is wel vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je sigaren niet over de longen rookt, dus geen teer, nicotine of koolmonoxide binnenkrijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de rook die dan in bijvoorbeeld de kamer rond blijft hangen?
Die adem je toch ook in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, daar heb je gelijk in, maar ik vermoed dat dat minder schadelijk is dan wanneer je het inhaleert.
Waarschuwingen op pakjes sigaretten

ROKEN IS DODELIJK. Tja, wie kent deze uitspraak niet? Sinds 1 mei 2002 vind je die tekst met grote letters op de pakjes sigaretten, shag en sigaren. Er worden nog 13 andere teksten gebruikt. De waarschuwingsteksten geven meer info over de gevaren van roken voor de gezondheid.

Je bent gewaarschuwd
De Europese Unie heeft besloten dat er waarschuwingen op de pakjes moeten staan. Er is ook besproken welke teksten dat moeten zijn. De landen van de Europese Unie willen op dezelfde manier met roken en tabak omgaan. Daarom maken ze samen de afspraken. In elk land staan de waarschuwingen in de eigen taal op de pakjes. De teksten lijken te werken: 1 op de 3 jongeren tussen 13 en 18 jaar is al minder gaan roken.

Alle waarschuwingen op een rij
Er zijn 14 (wisselende) waarschuwingsteksten:

1. Rokers sterven jonger
2. Roken veroorzaakt verstopping van de bloedvaten, hartaanvallen en beroertes
3. Roken veroorzaakt dodelijke longkanker
4. Roken tijdens de zwangerschap is slecht voor uw baby
5. Bescherm kinderen: laat hen niet uw rook inademen
6. Uw arts of uw apotheker kan u helpen te stoppen met roken
7. Roken werkt zeer verslavend; begin er niet mee
8. Stoppen met roken vermindert het risico op dodelijke hart- en longziekten
9. Roken kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood
10. Zoek hulp om te stoppen met roken: 0900-9390 (€ 0.10/min) of www.stoppen-met-roken.nl of raadpleeg uw arts of apotheker
11. Roken kan de bloedsomloop verminderen en veroorzaakt impotentie
12. Roken veroudert uw huid
13. Roken kan het sperma beschadigen en vermindert de vruchtbaarheid
14. Tabaksrook bevat benzeen, nitrosaminen, formaldehyde en waterstofcyanide

Je kunt hier het bestand downloaden met plaatjes van alle teksten zoals ze op de pakjes staan.

Het kan viezer
Sommige landen gaan een stapje verder. In plaats van teksten, staan er foto’s op de pakjes sigaretten. En niet zomaar foto’s. Het zijn enge foto’s waar je van schrikt. Op de foto’s zie je bijvoorbeeld een zwarte long, een vies gebit, een grafsteen of een lege kinderwagen. De Europese regering wil dat deze foto’s in de toekomst in alle landen op de pakjes sigaretten te zien zijn.

bron: http://www.stivoro.nl/Voor_jongeren/Werkstukinfo/Waarschuwingen_op_pakjes_sigaretten/index.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op sigarenverpakkingen moeten de waarschuwingsteksten 30% van de voorkant beslaan en 40% van de achterkant. Op verpakkingen groter dan 75 cm2 geldt een maximale omvang van 22,5 cm2 op de voorkant én 22,5 cm2 op de achterkant.
Sigarentubes die bedoeld zijn om per stuk te worden verkocht (d.w.z. waarin de sigaren individueel van een accijnszegel zijn voorzien) moeten ook van 2 waarschuwingsteksten zijn voorzien.
Liggen de tubes in een kist - en is die kist van een accijnszegel voorzien - dan is de kist (en niet de individuele tubes) bedoeld om als geheel te worden verkocht en moet de kist - en dus niet de tubes - van waarschuwingen zijn voorzien. Hou daarbij in de gaten dat als alleen de kist van een zegel is voorzien, alle sigaren ten alle tijde in die kist aanwezig moeten zijn.
Losse sigaren die niet in een tube zitten - maar wel per stuk van een accijnszegel zijn voorzien - mogen per stuk worden verkocht zonder dat zij van waarschuwingen zijn voorzien. De wet schrijft voor dat gezondheidswaarschuwingen op de verpakking worden aangebracht. Deze sigaren zijn niet verpakt (anders dan de kist waarin ze zitten en die dus van waarschuwingsteksten voorzien moet zijn).