hoe onstaat een afte. waardoor krijg je die?

ik eet genoeg groente en fruit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een afte (stomatitis aphthosa) of aft is een pijnlijk grijswit zweertje in de mond van ca. 5 tot 10 mm in doorsnede. Ze komen vooral voor op het wangslijmvlies, het tandvlees en het verhemelte, maar ook de tong kan worden aangetast. De meeste mensen hebben ooit wel eens een aft gehad. Als iemand jarenlang geplaagd wordt door de frequente vorming van aften in de mond spreekt men van recidiverende orale ulceraties (R.O.U.). R.O.U. komt betrekkelijk veel voor, ongeveer twintig procent van de populatie lijdt aan deze aandoening van de mondholte.[1] Stomatitis aphthosa wordt vaak door een Coxsackievirus veroorzaakt, soms door Herpes.[2] De naam afte is ontleend aan het Oud-Grieks άφθη, van άπτω branden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oorzaak van aften of R.O.U. is nog niet duidelijk. Er is een aantal predisponerende factoren zoals een tekort aan vitamines, letsel van de mond, stoppen met roken, angst en stress, overgevoeligheid voor bepaalde voedingsbestanddelen (bijvoorbeeld benzoëzuur), hormonale veranderingen ten gevolge van de menstruele cyclus. Echter het bewijs voor de verschillende factoren is niet altijd even sterk.[3]

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanbevolen wordt ten eerste een optimale mondhygiëne (poetsen gecombineerd met een antimicrobiele mondspoeling) na te streven. Er zijn zeer veel huismiddeltjes en behandelingen die worden gepropageerd voor aften, wat meestal een zeker teken is dat er geen een goed werkt. Met grote regelmaat verschijnen er overzichtsartikelen in medische en tandheelkundige tijdschriften die melden dat de oorzaak nog steeds onbekend en de behandeling nog steeds onbevredigend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mijn tandarts ontstaan ze door stress, wanneer je weerstand wat laag is. Het kan ook nog extra getriggerd worden door bv sinaasappel of tomaat. Vitaminetekort is het in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine aften komen het meest voor, in ongeveer 90% van de gevallen. De zweertjes zijn kleiner dan 1 cm, zijn matig pijnlijk en genezen doorgaans spontaan binnen 1-2 weken zonder littekenvorming.
Bij het ontstaan van aften spelen verschillende factoren een rol. In slechts 10% van de gevallen kan een oorzaak gevonden worden die kan worden opgeheven.
De diverse factoren die aften kunnen uitlokken bij mensen die daar de aanleg toe hebben zijn:
- Beschadiging van het slijmvlies van de mond zoals door tanden poetsen, flossen, kauwgom kauwen, scherpe harde stukjes in voedsel, een slecht sluitend gebit, injecties en tandheelkundige behandelingen.
- Stress wordt over het algemeen als een belangrijke provocerende factor beschouwd.
- Een overtuigende relatie tussen aften en de menstruatie cyclus is nooit aangetoond. Toch komt het af en toe voor dat aften bij vrouwen verdwijnen tijdens het gebruik van de pil of tijdens zwangerschap.
- In de loop van de jaren zijn vele bacteriën en virussen aangewezen als mogelijke oorzaken voor aften. Het is echter nooit gelukt dat te bewijzen.
- Een erfelijke factor lijkt vaak een rol te spelen. In de families van patiënten met aften komen ook heel vaak aften voor.
- Veel patiënten met aften denken dat deze veroorzaakt worden door voeding. Allerlei voedingsmiddelen, conserveermidden en kleurstoffen zijn in de loop van de jaren verantwoordelijk gehouden voor het ontstaan van aften. Het bewijs daarvoor is nooit geleverd, maar in individuele gevallen zou een reactie op voeding of toevoegingen daarin een rol kunnen spelen.
- Van medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken zoals cytostatica is bekend ze dat op aften lijkende zweren kunnen veroorzaken. Datzelfde geldt voor nicorandil (voor angina van het hart) en waarschijnlijk ook voor bepaalde pijnstillers en betablokkers (medicijnen voor hoge bloeddruk en voor het hart).
Amadea