Waarom jeuken mijn handen zo vreselijk na het aftuigen of optuigen van een KUNSTkerstboom ?

Echt vreselijk ; ik kan er soms nog wel een dag of twee last van hebben. Toch zit er bij mijn weten niks in de boom waar je allergisch voor kunt zijn. Waarom jeuken mijn handen (palmen en bovenkant beide) zo na het werken met een kunstkerstboom ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Dat kan heel goed door minuscule stof- en schimmeldeeltjes komen,die zich eigenlijk op elke kunstboom bevinden.
Omdat de boom en versieringen steeds een bijna een jaar stilliggen verzamelt het nogal wat van die rommel.

Maak je de boom,en de versieringen goed schoon voordat je alles opbergt elk jaar ? Of voordat je de boom optuigt ?
Zo nee zou er eens over na kunnen denken of dit klopt in jouw geval.

Tips bij een kunstkerstboom
1. Maak de kerstboom eerst goed schoon met een doek. Wrijf van boven naar beneden om zo stofdeeltjes en mogelijke schimmel te verwijderen.
2. Verwijder stof en schimmel van de opgeslagen versiering en lampen, voordat het de boom in gaat.
3. En voor de opslag van de boom voor volgend jaar: bewaar deze goed afgedekt op een koele en droge plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk ga ik hem niet lopen poetsen ; ben daar gek zeg.
Wel gaan zowel de boom als de versieringen elk jaar in plastic dozen resp. dde verpakking elk jaar de kelder in. Ik zou wel eens iemand een kunstkerstoom met een doekje willen zien schoonmaken trouwens.....de enige manier om die stofvrij te krijgen is hem onder de douche zetten, maar of hij daar tegen kan ???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de douche of in de motregen,heb al verschillende dingen gelezen op internet...
er zijn dus echt mensen die de boom wassen voor elke kerst...
Ik poets de mijne ook niet :)
maar ik heb dan ook helemaal geen last van jeuk oid na het op- of aftuigen van de boom... Op dit forum staan een paar mensen die de boom "wassen" Titel: Re:Kerstboom
Bericht door: Daantje op 12 november 2010, 16:22:22
-------------------------------------------------------------------------------- Let er met een kunstboom wel goed op dat die dingen erg stoffig worden en dat je hem dus voor je hem neerzet even afspoelt onder de douche, weet niet of daar op school een goede mogelijkheid voor is. --------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re:Kerstboom
Bericht door: emsepems op 12 november 2010, 17:16:54
-------------------------------------------------------------------------------- ik zet de kerstboom, kerstkrans talansiamos etc... altijd een middagje in de regen, komt er ook geen kalkvlekken op -------------------------------------------------------------------------------- http://www.longforum.nl/index.php?action=printpage;topic=12101.0 (toevallig een longforum,maar het gaat mij in dit geval over het schoonspoelen ivm stof/schimmels) Op een allergie-site stond dit Een reukloze kunstkerstboom is een oplossing, maar kunstbomen kunnen erg stoffig worden! Vóór het opzetten kunt u de boom eventueel buiten stofzuigen of afsproeien! Hij zou dus tegen water moeten kunnen en het is een keine moeite om een hoop jeuk te voorkomen denk ik

Andere antwoorden (4)

Misschien door de brandwerende behandeling die veel kunstkerstbomen ondergaan?
bamibal
13 jaar geleden
He, dat heb ik ook. Niet lang, een uurtje. Maar toch.
Ook van en echte boom trouwens, van die hars.

Ik krijg het volgens mij van het optuigen en afhalen van het engelenhaar. Irritant gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engelenhaar gebruik ik niet, en de boom is al 20 jaar oud, dus dat kan ik me ook bijna niet voorstellen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het dan toch een allergische reactie zijn?
Kan het zijn,Marleen,dat er ergens nog restjes "engelenhaar" in zitten? Dat is erg fijn gesponnen glas en kan ontzettend irriteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik heb nog nooit engelenhaar gekocht of gebruikt ; ik vind het rotzooi.
Het kan door de minuscule (gebroken) glasdeeltjes van het engelenhaar. Dat is ook schadelijk voor de gezondheid wanneer je dat inademt.