Is nooit aan te tonen. Gokwerk. Je weet immers niet hoe het zou zijn gegaan als je de griepprik niet gehaald zou hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar slechts tegen één variant (van de velen) van de griep. Je kunt dus ook met prik nog prima griep krijgen.

Ook voorkom je niet altijd een besmetting met het virus betreft waartegen je bent ingeënt, maar dan zal de ziekte wat milder verlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij wel, ik heb de prik nu 3 jaar en nooit meer griep gehad, zelfs niet verkouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkoudheid heeft niets met griep te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het maar werkt :-)
Placebo effect misschien.
Wel tegen de soorten die in de cocktail van de griepprik zitten. Ben zelf zeer tevreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaccinatie voorkomt ziekte in ongeveer 70% van de jong volwassenen, voor ouderen ligt dit percentage lager.
escape
13 jaar geleden
'Twijfel over effectieve werking griepprik '
Hilversum - Er is grote twijfel over de effectieve werking van de griepprik. Deskundigen op het gebied van de griep hebben zaterdagavond hun twijfels geuit in het tv-programma van Zembla.
De afgelopen weken hebben ruim 4 miljoen mensen zich laten vaccineren met de griepprik. Het griepvaccin zou niet voldoende effectief zijn. Dat stelde directeur van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) Roel Couthino zaterdagavond in de tv-uitzending van Zembla.

Vooral bij ouderen en mensen met gezondheidsproblemen, de doelgroep waarvoor het vaccin bedoeld is, zou er te positief worden gedacht over de werking van het vaccin.

Dat wordt in de uitzending ook bevestigd door Viroloog Ab Osterhaus. Het effect van het griepvaccin is in eerdere onderzoeken te positief neergezet. ‘Dat wil zeggen dat de te voorkomen aantallen sterfgevallen ten gevolge van vaccinatie te hoog werd ingeschat’, aldus Osterhaus in de uitzending.

Bron: Blik op Nieuws.nl

‘De overbodige griepprik’

De Zembla-aflevering ‘De overbodige griepprik’ werd zaterdag 20 november uitgezonden. Klik HIER voor de uitzending
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.

Er zijn tig verschillende Griepen.

Je krijgt een cocktail die bij veel mensen voor bepaalde griepen werkt.

That's all.

Ik wordt er ziek van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. De seizoensgriepprik is gericht op twee of drie griepvirussen. Eigenlijk heeft dat bij ouderen, de meest kwetsbare groep, het minste zin omdat ze ooit immuniteit tegen een aantal varianten hebben opgebouwd. Als ze tegen een virus oplopen waar die vaccinatie niet in voorziet en dat is nog best een redelijk grote kans dan krijgen ze gewoon influenza oftewel griep.

Kinderen en jong volwassenen hebben meer baat bij een griepvaccinatie maar alleen als ze tot de risicogroepen behoren, waarbij een verminderde weerstand een rol kan spelen. Ook bij die groepen geldt dat er alleen maar immuniteit wordt opgebouwd tegen de virussen die in het vaccin zijn verwerkt.

Netto lijkt vaccineren geen enkel mensenleven te redden. Een beetje cru gezegd gaan er evenveel mensen aan dood als erdoor gered worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn mening over de griepprik: pure onzin. Als het al werkt komt dat door het placebo effect.
Veel mensen die de prik net hebben gehad voelen zich weken erna nog steeds rot. En wie weet wat er allemaal in die prik zit? De inhoud van die prik wordt bepaald door de farmaceutische industrie en het is mijn mening, maar die vertrouw ik mijn leven niet toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de benaming 'griepprik' een onjuiste..want eigenlijk zou deze injectie een 'anti griepprik meten heten.

Of het werkt? Natuurlijk werkt die injectie. Of denk je dat de staat vermogens uitgeeft voor iets dat niet werkt?

Velen krijgen die prik gratis..b.v. risicogroepen zoals ouderen en diabeten.

De enige twee redenen waarom de staat die injecties 'subsidieert' zijn:

1 Om de kosten van b.v. ziekenhuisopnames zoveel mogelijk in te perken.

2 Om de uitval van werknemers door de griep zo klein mogelijk te houden. Het economisch belang, dus.

Om die zelfde, laatstgenoemde, reden ook betalen vele werkgevers de kosten van die prik..gewoon omdat ze daar zèlf veel profijt van ondervinden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De griepprik werkt . Hij is wetenschappelijk verantwoord samengesteld en hij laat het lichaam antistoffen maken tegen de seizoensgriep.

De griepprikt werkt niet als het griep virus muteert . Dat schijnt regelmatig voor te komen dus je bent zeker niet 100 % beschermd.

Erger is denk ik dat de griep "influenza" meestal een mild verlopende ziekte is en het is de vraag of het inenten voor "gezonde " mensen wel nodig is . Het lichaam zelf maakt namelijk óók immuunstoffen als het besmet wordt door het "levende ' griepvirus. Het duurt alleen langer dus je krijgt de griep verschijnselen.

Ik zelf heb dit jaar de griepprik geweigerd, werd besmet , werd ziek en na 4 dagen kon ik al weer aan het werk. Wat is er mis met 4 dagen even je activiteiten stil zetten en vertrouwen op je lichaam om het virus weer buitenspel te zetten.
Natuurlijk geldt dit niet voor personen die in de risico groepen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of de griepprik werkt is van verschillende factoren afhankelijk en kan onmogelijk met een volmondig ja of nee worden beantwoord.
Een en ander hangt af van:
- de aanvalskracht van het virus,
- de hoeveelheid van het virus,
- de individuele weerstand van het individu,
- de gezondheidssituatie van het individu.
Zelf had ik jaren vertrouwen in het kunnen van het eigen lichaam en wees de aangeboden gratis injecties af (werkte nl. in de gezondheidszorg)
Had toch wel zo nu en dan last van een griep en dan meestal wel met hoge koorts.
Op een gegeven ogenblik, vanwege persoonlijke omstandigheden toch maar wel de aangeboden injectie laten geven.
Gevolg: kreeg bijna nooit meer griep, en bij het krijgen van de griep was deze zeer mild met weinig koorts.
Mijn conclusie: de griepprik kan een griep misschien niet geheel voorkomen maar leidt meestal wel tot een positief resultaat.
Een griepprik moet je nooit voor je baas willen nemen maar alleen als je daar zelf het belang van inziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ziektes eigenlijk niet 100% voorkomen maar met zo'n prik verklein je de kans dat je griep krijgt