Waarom reageert mijn blaas op warmte en kou?

Wanneer ik naar buiten in de kou ga reageert mijn blaas gelijk door mij te denken te geven dat ik plassen moet.
Wanneer ik mijn handen met warm water was gebeurt het zelfde. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Bij aandrangincontinentie komt de drang om te plassen heel plotseling opzetten. Deze vorm van incontinentie wordt ook wel ‘urge-incontinentie’ genoemd. In één op de drie gevallen gaat aandrangincontinentie samen met inspanningsincontinentie. Dit noemen we ‘gemengde incontinentie’. Aandrangincontinentie blijkt een grotere psychosociale invloed te hebben dan inspanningsincontinentie.

Klachten bij aandrangincontinentie
U kunt de aandrang tot plassen niet onderdrukken: u moet er meteen gehoor aan geven en naar het toilet gaan. De aandrang wordt vaak opgewekt door contact met water of kou, of door alleen maar de sleutel in het slot te steken wanneer u thuiskomt. Soms is de aandrang zo sterk of plotseling, dat u het toilet niet op tijd haalt. Ook moet u heel vaak plassen, zowel overdag als 's nachts. Elk half uur is niet ongebruikelijk.

bron:http://www.isala.nl/patient/afdelingen/urologie/aandoeningenenbehandelingen/blaas/Pages/default.aspx