Hoe kan je het beste van je tikjes afkomen?

Al jaren pulkt mijn broertje aan zijn lippen. Hij heeft het zelf ook niet meer door. Hij heeft nu helemaal een stuk van zijn lip eraf. Ik moet hem er steeds op wijzen om te stoppen en 2 minuten later is hij weer bezig. Hij doet het gewoon onbewust. Hoe kan hij er het best vanaf komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet hij dat met zijn handen of met zijn tanden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze? Of de vorige? Dit is de papa van C4th.

Antwoorden (5)

Weet niet hoe oud uw broertje is:anders zou ik zeggen raadpleeg tijdig een psycholoog want tikjes hebben meestal een ondergrond die gepaard gaat met stress of ander psychisch probleem.
fremar
13 jaar geleden
Wanneer de tik zich voordoet moet je iets doen waardoor hij schrikt. Bijvoorbeeld met een plantenspuitje een beetje water in het gezicht spuiten, of een (niet te harde) tik tegen zijn hoofd, wees creatief, maar in ieder geval consequent. Wanneer je een halve dag consequent achter hem aan bent gelopen en elke tik beantwoordt met een "tik" terug, registreren zijn hersenen dit vanzelf, en verwachten al een tik terug zo gauw hij met zijn tik begint. De schrikreactie zie je dan al voordat je de tik terug hebt gegeven.

Overleg natuurlijk wel vantevoren met je broertje over de aanpak, hij moet het er wel mee eens zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan al een hoop voorkomen door te zorgen dat er geen velletjes aan zijn lippen zitten dat bemoeilijkt het plukken. Dus zorg voor een goed lipbalsem.

Je schrijft al dat hij het onbewust doet, de eerste stap is dan ook om hem er van bewust te maken dat hij het doet.
Spreek met hem een woord af wat je elke keer zegt als hij het weer doet.
Dus niet een hele preek elke keer van "Je doet het weer aan je lippen zitten" maar bv oliebol :)
Zit hij op het moment tv te kijken laat hem dan op zijn handen gaan zitten.
Deze dingen helpen allemaal niet gelijk, hij doet het al jaren zoiets leer je niet in een paar dagen af, maar het is het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je het eens navragen op school(neem aan dat het om een kind gaat) of hij het daar ook regelmatig doet.

Ervan afkomen kan alleen als hij zichzelf ervan bewust is, en anders toch iemand raadplegen die er verstand van heeft.

Omdat hij het onbewust doet zit het toch wel en beetje in zijn hoofd...vraag aan de huisarts, vaak weet hij wel raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je broertje er zelf wel vanaf? Zoals ik hierboven in een reactie heb gegeven; ik doe het zelf ook (soms onbewust).. Anders word ik onrustig als ik niks heb om aan te pulken.. Hij zal dan ook zo een nieuwe tik hebben! Het is daarbij UITERMATE irritant als iemand je steeds op je vingers tikt, en ik spreek uit ervaring! Andere mensen storen zich eraan, maar ik zelf hoef niet perse af te kicken ;)