Dit komt door de rode bloedcellen. bloedplasme is van zichzelf niet rood.

Toegevoegd na 36 seconden:
* bloedplasma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons bloed bestaat voor het grootste deel uit geelachtige vloeistof, het bloedplasma. In dat plasma drijven verschillende soorten bloedcellen of lichaampjes. Eigenlijk zijn alleen de witte bloedcellen echte cellen met een kern erin. Behalve witte bloedcellen zijn er ook rode bloedlichaampjes in je bloed. Maar dat is nog niet alles, je hebt ook nog stukjes van cellen die bloedplaatjes genoemd worden.
Ons bloed is rood door de rode bloedlichaampjes. Deze bloedlichaampjes bevatten een stof die de zuurstof door het bloed helpt vervoeren. Dit is heel belangrijk want je hele lichaam moet zuurstof hebben en daar zorgen deze cellen dus voor. Deze stof wordt hemoglobine genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RODE bloedcellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door hemoglobine.

De rode bloedcellen bevatten hemoglobine, een ijzerhoudende stof die rood is van kleur. Door de hemoglobine kan de rode bloedcel zuurstof binden, door het lichaam vervoeren en overal weer afgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat we helaas niet van adel zijn anders hadden we blauw bloed

dat komt omdat we rode bloedcellen hebben en daarom is ons bloed rood.