Ben ik te klein?

ik ben een meisje van 15 jaar en ik ben ongeveer 1.53 m
Ik voel me echt klein tussen m'n vrienden en ik vraag me af of ik nog groei? En of ik er misschien iets aan kan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Ik ben ook 15 en ben 158, dus ook niet erg groot, ben laatst naar de schoolarts geweest en die zei dat ik niet meer groeide omdat ik al 3 jaar ongesteld ben.
Dus daar ligt het ook aan, en aan je ouders, zijn die beide lang? in mijn geval heb ik de bouw van m'n moeder (dus ook klein)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, wat is klein? Ik denk dat het wel meevalt met jouw lengte.

Het wel zo dat je lengte bepaald niet aan de heel hoge kant is..maar daarover moet je je totaal geen zorgen maken.

Als je vijftien bent, heb je nog enkele groei-jaren tegoed, hoor.

Normaal gesproken stopt het 'groter worden zo' rond het eenentwintigste levensjaar.

Het feitelijke groeiproces gaat echter heel je leven door. Cellen sterven af en cellen komen erbij.

Je kunt dat 'groter worden proces' helaas niet beïnvloeden, meid..

Wees gerust maar blij met jezelf..want ook als je wat minder groot bent..kun je er hartstikke leuk uitzien.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
bij de jongens gaat de groei door tot ze 20 zijn, bij meisjes is het op een enkele cm na meestal afgelopen als ze ongesteld worden en dat is tegenwoordig toch ver voor je 15de voor de meeste. Dus ik denk niet dat ze nog jaren groei voor de boeg heeft (helaas)
ik denk dat het allemaal wel goed komt, je zit nog in de puberteit. als je nog niet ongesteld bent geweest komt er nog wel een stuk bij. daarbij denk ik ook wel dat veel jongens je over een paar jaar schattig vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook bang dat je vrijwel bent uitgegroeid.

En nee, er is eigenlijk niks aan te doen of je moet zo'n operatie laten doen waarbij ze je benen "breken en oprekken" (het is iets ingewikkelder hoor).

Ik ben zelf ruim 10 cm groter en ik voel me ook vaak erg klein. Het heeft wat mij betreft ook meerdere nadelen. Mensen zien je soms letterlijk niet staan dus je moet een enorm brutale mond kweken om gehoord te worden, in een meute zie je nooit iets (ik hoop maar dat je niet van popconcerten houdt). In veel auto's is het een heel gepruts met de autostoel en moet je "raar" ver voorin zitten. En ga zo maar door.

Maar ja, ik ben toch liever klein en gelukkig en gezond dan perfect en lang van lijf en leden en eeuwig gekwakkel met mijn gezondheid of andere ellende.

Maar ik geef toe, tijdens die vakantie in Indonesie voelde ik me ZO groot.
amigo