Hallo, ik ben nu 26 maar heb ongeveer 1 keer per dag nog last ervan dat mijn stem overslaat.

Heeft iemand een idee waardoor dat kan? Dacht dat dit alleen maar in de puberteit gebeurde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het kan door hormonen komen, maar het kan ook dat je je stem verkeerd gebruikt.
Als je gericht advies wilt: vraag een verwijzing naar een logopedist, die kan bekkijken of het misschien aan je stemgebruik ligt en zo ja, je tips geven hoe dat te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, de logopediste kan je tips geven. Mogelijk is het ook je ademhaling die niet goed is. Letten ze ook op.
Maar het kan ook best zijn dat het gewoon bij je hoort. Of nervositeit.
Als je er echt mee zit is het zeker goed om even een doorverwijzing te halen bij de huisarts.

Je nickname klinkt een beetje eenzaam. Hopenlijk voel je je hier op het GV-forum wel thuis. Is heel wat te lezen hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou ook als je het lastig vind naar de logopedist gaan.
kan ook met je beroep te maken hebben.
zanger leraar callcenter medewerker.
een leraar van mij had dat ook (46) hij had een poliep op zijn stembanden ik weet niet of dat er mee te maken heeft.
suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft geen betekenis te hebben. Sommige mensen hebben dat hun hele leven lang!
Het kan ook aan de hormonen liggen, want het is mogelijk dat jouw stemgeluid nog niet volledig is ontwikkelt.
Bij mannen houdt de puberteit sowieso langer aan.
Ook kan het duiden op iets anders, misschien ben je gevoelig voor veel praten of rook.
Probeer een keer een dag wat minder te praten ( ik weet niet of je rookt )
Maar anders niet te roken of bij mensen die roken uit de buurt blijven.
Ook kan het een medische oorzaak hebben, misschien heb je een bobbeltje op je stembanden zitten die daar niet thuis hoort!
Dat kun je natuurlijk altijd na laten kijken bij een huisarts.
Maar als alleen je stem overslaat en er verder geen klachten bij komen is het niks om je echt druk over te maken denk ik! Mocht je het toch als een probleem zien kun je altijd naar een logopedist gaan, die kan jou leren hoe je je stem anders kan gebruiken! Succes ermee!