Zijn er medicijnen welke een huisarts niet mag voorschrijven maar een specialist wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

Zeker zijn die er! Een specialist moet dan wel extra onderzoek doen om ze te mogen voorschrijven. Het zijn altijd ernstige medicijnen. Dit komt omdat een specialist veel meer mogelijkheid heeft tot onderzoek dat een gewone huisarts.
Een voorbeeld: Ik heb een ontstekingsremmer gekregen voor een blessure aan mijn enkel. Eerst ben ik een paar keer naar de huisarts gegaan, en die heeft mij later doorverwezen naar een specialist. Die mocht dat medicijn wel voorschrijven. De huisarts zei er zelfs bij dat hij het hierom deed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor kinderen geldt dat Ritalin alleen door de specialist / kinderpsychiater mag worden voorgeschreven in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die medicijnen zijn er en zelf dat de specialist een verklaring moet tekenen dat deze medicijnen mogen worden verstrekt.
ronron1212
13 jaar geleden
'Mogen' in de sfeer dat bepaalde behandelingen bij de specialist thuishoren, of daar medicijnen bij horen of niet. Soms gaat het om medicijnen in een klinische onderzoeksfase. Dat wordt altijd overlegd met de betrokken patiënt en zeker als het om een dubbelblind placebo-onderzoek, een RCT, gaat dan moet de specialist de behandeling van begin tot eind helemaal zelf doen.

Voor zover ik weet is er in wettelijk opzicht weinig tot geen verschil tussen wat verschillende artsen mogen. Iemand die bevoegd is om de geneeskunst uit te oefenen wordt geacht om die grenzen zelf heel goed te kennen en te respecteren. Daar zijn binnen en tussen de verschillende beroepsgroepen van geneeskundigen vaak wel afspraken over gemaakt. Waar onduidelijkheden zijn over de taakverdeling wordt er doorgaans overlegd. Althans dat mag je hopen maar het is mijn ervaring dat dit de gangbare praktijk is.