Waarom jeukt een herstellende wond?

.. en dan vooral als er een korst op komt? Dan moet je er toch juist van afblijven en niet de neiging hebben om te krabben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Het jeuken begint als nieuwe cellen beginnen te groeien onder de korst. De zenuwen groeien en beginnen signalen te ontvangen en uit te zenden. Dat geeft een jeukende sensatie.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De jeuk is een gevolg van de vlag die gezet wordt voor het lichaam om te repareren, pijn is een teken dat het fout is en een trauma kan houden en jeuk is dat er nog wat gerepareerd moet worden... Met maken van de wond doet pijn en het repareren van de wond, kriebelt, want dat voelt goed...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zozeer de jeuk die me aanzet tot krabben... die korst... die vraagt er gewoon om om eraf gekrabt te worden.. Dan komt de spijt: je bloed, maar gelukkig komt er dan snel weer een ander korstje dat je... eeeh, ja dat er dan toch maar weer af moet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je kunt dit beter toch onderdrukken.
De genezing duurt langer en een infectie ligt op de loer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mijn verstand weet dat wel, maar het is hetzelfde als het indrukken van het gaspedaal... die campagne van VVN werkt niet, Rij met je hart... als ik met mijn hart rij, rij ik te hard, haal ik mijn verstand erbij, dan weet ik hard rijden kan duur zijn... idem voor deze wondjes... mijn hart krabt ze open terwijl mijn verstand beter weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar ja. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad heel herkenbaar:
even onder dat korstje kijken of het al beter is .. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@penny Dank je wel.. ik was altijd al op zoek naar een goede reden om het korstje er af te krabben.. Nu heb ik het: Kijken of het onder het korstje al beter is! Thanks!
Jeuk betekent herstel/groei van cellen. De korst heeft hierbij een belangrijke beschermende functie. Wanneer je het eraf krabt, is de kans op blijvende littekens groot. Wanneer de tijd er is, zal het korstje ervan zelf afvallen, of je kunt het gemakkelijk lostrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een teken dat de wond aan het genezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe jeuk ontstaat.
Maar hoe komt het nou dat het verdwijnt door te krabben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten..
Misschien moet je die vraag hier stellen?!