ik slaap slecht! wanneer kun je spreken van een slaapstoornis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je iets preciezer zijn? Kom je slecht in slaap of wordt je middenin de nacht wakker? Of slaap je wel maar heel 'licht' en wordt je van de kleinste dingen wakker?
Het kan stress-gerelateerd zijn, maar het kan ook aan je voeding liggen. Als je bijvoorbeeld teveel suiker gebruikt kan dit heel nadelig zijn voor je slaap.

Het beste antwoord

Er is pas sprake van een slaapstoornis, als je gedurende lange tijd, zó slecht slaapt, dat je werk er onder te lijden heeft, en je stemming. Of beter gezegd: als je algemene functioneren vermindert.

Als je alleen maar slecht slaapt, en dat weinig of geen invloed heeft op je functioneren, dan slaap je alleen maar slecht, en is er geen sprake van een stoornis.

Overigens is door onderzoek vast komen te staan, dat mensen veel langer slapen dan ze zelf denken. Mensen die het gevoel hebben maar 3 uur geslapen te hebben, hebben vaak in werkelijkheid wel 6 uur geslapen.
En er is ook nog iets tussen wakker liggen en slapen in.
Je slaapt dan niet echt, maar je rust wel uit.

Als je slecht slaapt, en je vindt dat een probleem, dan raad ik je aan, te overleggen met je huisarts. Vaak kunnen simpele adviezen, je helpen met beter slapen.
Succes!