Het is een woord dat nog over is gebleven van de tijd dat ze wel thuis kwamen. Ik heb een foto van toen ik een jaar of 3-4 was en ik de waterpokken had. Kwam de huisarts bij ons thuis om me te onderzoeken.
Het woord is blijven bestaan, terwijl de regels veranderd zijn. Het is trouwens wel zo dat als iemand niet meer mobiel is, de huisarts nog steeds WEL thuis komt voor de onderzoeken. Ook zijn er huisartsen die verbonden zijn aan een verzorgingstehuis en daar hun patiënten bezoeken.
Voor ons 'gewone burgers' zou het beter/logischer zijn om deze dokter aan te duiden met 'persoonlijke arts'.
Hoewel dat laatste in een praktijk ook niet meer helemaal opgaat, want ik zie mijn eigen huisarts amper nog, omdat ie er telkens niet is of vol zit als ik hem nodig heb. Dan zie ik dus een andere dokter in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het woord "huis"staat voor zijn eigen huis. Daarom is hij misschien te beroerd om naar jouw huis te komen. Alhoewel mijn huisarts daar niet te beroerd voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de mijne idd ook niet.
LOL, ja daar zeg je me wat... Het zijn dus geen huisartsen meer...

klopt, het is onzin dat woord bij dat beroep gekoppeld...

En ze maakten toch al geen huizen beter, maar mensen; voorheen dan...

Toegevoegd op 04-06-2009 10:47:32
En een huisarts die te beroerd is, wat wil dat zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, mensen-arts dan maar.
Vroeger kwamen ze wel degelijk aan huis, tegenwoordig moet je met je zieke hoofd zelf maar zien dat je naar de praktijk komt. Heb het een klein aantal keren meegemaakt helaas, zelfs met een enorm ziek kind.

De naam huisarts is teveel ingeburgerd, ik denk niet dat dit zomaar zal veranderen. Mocht het echt niet anders kunnen dan komen ze wel, bij mensen die bijvoorbeeld niet mobiel zijn. Dus tja, in sommige, uitzonderlijke gevallen is de naam huisarts nog wel op z'n plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In België komen alle huisartsen nog op huisbezoek. Verenigd europa , zei U?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap best dat een huisarts 'visites' (huisbezoeken) rijdt naar mensen die niet naar de praktijk kunnen komen. Ik snap ook dat een huisarts niet 'zomaar' even bij iedereen langs kan gaan, waar dient anders een spreekuur voor? Ik kan uit je vraag niet opmaken waarom je huisarts niet aan huis wil komen en wat de ernst van de klacht is maar dat kan er dus aan liggen dat hij of zij niet wil komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is en blijft een oude naam, iedereen woont in een huis. Een huisarts heeft hele gezinnen onder zijn hoede. Vroeger kende iedereen de huisarts en de huisarts jouw gezin. Tegenwoordig heeft een huisarts een overbeladen werkritme. De administratie, mensen helpen maar tergelijkertijd is hij ondernemer. De regelwetgeving omtrent de huisarts is zeer complex. Nu effe dit. Het komt veel voor dat zij niet komen, door drukte en maken ze een eigen afweging. Let op, de aankomend huisarts wordt opgeleid om met patienten om te gaan, maar wij niet. Steek je neus in een revalidatiecentrum, want hier leren ze je ermee om tegaan. Ik ben ernstig ziek en kan lezen en schrijven met met mijn arts. De diagnose wordt voor 50% door jouw bepaald. Op basis van jouw gegevens en zijn onderzoek komt een diagnose. Als je behoorlijk ziek bent en je kunt dit goed omschrijven komen ze altijd. Ik bel 1x in de twee weken en geef door hoe het gaat. Als ik zeg je moet komen is hij er in 5 minuten. Het gaat erom hoe je afspreekt, maak een lijst aan met vragen en wat je al hebt. En als je, je huisats persoonlijk bombadeerd met het feit dat hij regiehoudend arts is, (als je ook bij specialistenkomt) vliegt die arts voorje. Probeer het maar eens. Groetjes Addy