Wat gebeurd er als je niet meer kunt "slikken"?

nu gaat t slikken vanzelf, je slikt je eten en drinken door..
maar wat gebeurt er als dat ineens niet meer gaat..?
kan je dat overleven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Dan zal je stikken. Je ziet dit vaak bij mensen die een cva hebben gehad. De slikfunctie is dan vaak (gedeeltelijk) weggevallen. Op het moment dat ze vloeibare producten binnenkrijgen komt dat rechtstreeks in de longen terecht. Ze hoesten het wel op, maar niet alles, dus krijgen ze een longontsteking. Maar het kan ook erger, dat het ophoesten ook niet goed gaat en dan stik je. Dus deze mensen krijgen hun eten ingedikt en gemalen om dit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er kunnen zoveel dingen gebeuren en een daarvan is dat je kan stikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest opvallende zal waarschijnlijk zijn dat je niet meer kan praten, omdat spraak dezelfde neuromusculaire verbindingen gebruikt als slikken.

Daarnaast wordt bij terminale patiënten slikken vaak problematisch met het risico van ophopen van speeksel in de keelholte en eventueel in de longen.

Voedsel en water kan verder gewoon via een sonde in je maag worden gebracht, wat je jammer genoeg wel aan een ziekenhuisbed bindt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Conclusie:
Je kan het wel overleven, met de juiste gezondheidszorg. Echter, de kwaliteit van je leven zal wel zeer sterk achteruit gaan door alle beperkingen:
- geen spraakvermogen (gebarentaal is een oplossing)
- ongemakkelijk leven (voedsel binnenkrijgen door een sonde, zeer frequente bezoekjes aan het ziekenhuis)
- geen genot van het consumeren van voedsel, of van het deelnemen aan een zeer belangrijke sociale bezigheid: eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan sondevoeding via een slang of parenterale voeding via een infuus. Je kan dus gewoon doorleven. Quality of life is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn schoonzus had een ontsteking aan haar strottenhoofd en kon niet slikken, dus niet eten en drinken. Ze moest steeds speeksel uitspugen omdat ze dat niet weg kon slikken. Na enkele dagen moest ze opgenomen worden in het ziekenhuis omdat ze bijna uitgedroogd was. Daar kreeg ze een infuus met antibiotica en vocht. Mijn antwoord is dus dat je uitdroogt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Zodra er heesheid optreedt en zich slik problemen bij je aandienen zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak doe je er verstandig aan om zo snel mogelijk een arts te raadplegen.

Er kan zich dan mogelijk een (kwaadaardige) tumor in de keel of de slokdarm bevinden.

En wat er dan kan gebeuren..weet ik uit een zeer droevige, zeer nabije ervaring...daar kun je namelijk het leven bij inschieten..

Groet,

Ton