Wat is de normale lengte voor een belgishe jongen van 15 jaar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de hoogte !!! hoe groot je bent !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@loenie: vast niet zijn "vlaamse frietje" hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mattio: waarom specifiek BELGISCHE jongen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ik een belgishe jongen ben deuh .

Antwoorden (3)

Voor jongens:
(lengte vader + lengte moeder) x 1,08, gedeeld door 2

Voor meisjes:
(lengte vader x 0,923) + lengte moeder, gedeeld door 2

De groeipatronen zijn bij meisjes en jongens in de schoolleeftijd erg verschillend. Gedurende de laatste schooljaren is er een fase dat de meisjes groter en zwaarder zijn dan de jongens, dit wordt veroorzaakt, doordat hun groeispurt eerder begint (ongeveer tot 9,5 jaar is de gemiddelde lengte hetzelfde van jongens en meisjes). Wanneer de ze de leeftijd van 13,5 jaar hebben bereikt zijn de meeste jongens weer groter dan de meisjes geworden. Meisjes zijn met 16 jaar al uitgegroeid en jongens pas met 19 jaar. De uiteindelijke lengte van volwassen mannen is gemiddeld 1,84 en bij volwassen vrouwen is de gemiddelde lengte 1,71.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mattio, je zit er echt mee hè?
Je moet eens in je groeiboekje kijken hoe je groeicurve vroeger liep. Ondergrens, normaal of bovengrens?

Ik denk dat zo ongeveer 165-175 een gemiddelde is. Maar je hebt altijd uitschieters naar onder en ook naar boven.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ouders.nl/pdf/groeicurve_j_1-21jr1.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb echt een déja vt. Afgelopen zomer zijn we op GV gebombardeerd met vragen over de normale lengte voor een jongen van 14, bijna 15 en die heette volgens mij Matteo (hé, dat is bijna Mattio ;-)). Misschien moet je daar even naar zoeken want in die antwoorden is echt alles gezegd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan ook Mattij geweest zijn trouwens.