Hoe slaap ik rustiger? Elke ochtend word ik wakker wetende dat ik weer een onsamenhangend verhaal heb gedroomd.

Ik weet dat iedereen wellicht elke nacht droomt, maar niet iedereen herinnert zich dit. Hoe komt het dat ik me het iedere ochtend herinner?
Ik ben sochtends ook altijd zo moe en verward als ik wakker word. Hoe kom ik van dat gevoel af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Ik herken dit. Ik heb dit ook soms. Het geen wetenschappelijk verantwoord antwoord, maar gebaseerd om mijn ervaringen.

Het gebeurd mij vaak als ik in de ochtend gestoord wordt door geluiden of andere invloeden van buitenaf. Juist door de half-slaap-half-wakker situatie ben ik me veel bewuster van mijn dromen en kan ik ze nog terughalen.

Wat je dus zou kunnen doen is er voor zorgen dat je rustig kunt slapen tot op het laatste moment. Probeer rust en donker te vinden. Eventueel kan de temperatuur je ook uit je slaap houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je wat rustiger in je hoofd moet worden, ik herinner me m,n dromen ook vaak, dus daar is niks geks aan. Probeer voor je gaat slapen eens rustig het gebeuren van de dag te overdenken en lees even een mooi verhaal voor het slapen gaan. Je in ieder geval niet al te druk maken over de volgende dag. Verder zijn er op internet genoeg tips om in slaap te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je beddegoed fris is. Fris gewassen beddegoed geeft een goed gevoel en is aangenamer om onder te gaan slapen. Ademend materiaal is daarbij een voorwaarde.
fremar
13 jaar geleden
Bedenk eens dat je een beschermengel hebt. Of je hier nu in gelooft of niet, doet niet ter zake.
Vraag als je gaat slapen aan jouw beschermengel om je dromen wat begrijpelijker te maken voor je.
Of het nu werkt via autosuggestie of dat er werkelijk een beschermengel is die met je meekijkt.... als het werkt, werkt het. Proberen kan altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat ieder mens elke nacht droomt. In de nacht word de intuitie van de mens opgeladen, je dag denken heeft daar geen invloed op. Je komt en bent dan in-contact met een dieper deel van jezelf. De informatie die dan tot ons komt doormiddel van de droom noemt men beeldentaal ofwel de taal van de ziel. Er bestaan verschillende soorten dromen, bv voorspellende dromen, verwerkende dromen, symbolische dromen, afwerkende dromen en nog een aantal. Om welke dromen het bij jou gaat is zo niet te zeggen wel is het duidelijk dat je de info die tot je komt met je dagelijks denken niet begrijpt. Hoewel ik het gevoel heb dat het symbolische dromen zijn. Het kan helpen als je je droom, omdat je hem zo goed herinnert opschrijft. Er zijn goede droomduidings-boeken te verkrijgen die je kunnen helpen om de boodschap van je droom helder te krijgen en te begrijpen. Soms zit er een lijn in de dromen. In een droomuitleg zijn de persoonlijke omstandigheden een heel belangrijke factor, wat voor de ene positief kan worden uitgelegd, is voor de andere mens wellicht in het tegendeel te vertalen.
Er zijn meerdere boeken die voor leken goed te hanteren zijn en ze kunnen zeker voor een stuk ordening bijdragen in de verwarring die kan ontstaan door de droom.

Hier een titel en auteur:
DROMEN-ENCYCLOPEDIE, verklaring van de beeldentaal uit de droomwereld van A tot Z
Auteur: Georg Fink
ISBN 90 389 08113

Dit handboek bevat degelijke informatie over de actuele stand van zaken in het dromenonderzoek. Het bevat bovendien een gemakkelijke handleiding voor het analyseren van de eigen dromen. De belangrijkste soorten dromen worden daarbij uitgebreid beschreven. Een 1300 trefwoorden bevattend lexicon van droombeelden verschaft de lezer tenslotte toegang de geheimen van het onderbewustzijn.

Ik wens je veel mooie dromen toe!!!
Hartegroet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorg dat de temperatuur in de slaapkamer niet te warm is, zorg dat je bed schoon is, haal apparaten uit je slaapkamer (computer,laptop,tv, telefoon), een uur voordat je gaat slapen geen tv/computer meer maar wel een boek of een wandeling buiten en zorg dat je in de ochtend wat rustiger wakker wordt door bv een wake up light te gebruiken. Je zult zien dat de verwarring een heel stuk afneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer dit eens en niet lachen IK weet dat het werkt maar vraag mij niet waarom dat weet ik dus ook niet. Máár het werkt echt. Je droom dan wel maar veel minder heftig en minder onrustig.

Zet onder of net voor je bed (liefs er onder) de schoenen die je DIE dag het meeste aan gekruist over elkaar onder je bed.
Ze zullen niet precies gekruist willen staan is niet erg als ze maar zo goed mogelijk gekruist staan.

Laat eens weten of het werk. Bij vele wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ik dan ook zo benieuwd naar ben, is wat je dan precies gedroomd hebt. Want een terugkerende droom of veel dromen welke je ook herinnert, betekent vaak dat dit toch situaties zijn of gedachten welke nog verwerkt moeten worden. Dat het nog zaken zijn die de aandacht van jouw moeten krijgen.

Ik ben namelijk van mening dat alles wat je nog niet verwerkt, dat dit altijd terug blijft komen omdat het namelijk gewerkt wil worden. Hoe harder je die tegen verzet, hoe sterker op een gegeven moment terug blijft keren. Blijven negeren is hierdoor ook geen optie meer. Je zult het moment moeten nemen om de gedachten, de beelden, de herinneringen, de dromen enzovoort te gaan verwerken.

Wat je kunt doen als je 's ochtends wakker bent geworden, is om eens rustig te gaan zitten op de bank. Sluit dan nog eens je ogen en bekijk dan eens welke gedachten en herinneringen er allemaal langskomen. Je hoeft er voor de rest van nog helemaal niets mee te doen, en zeker niet te veroordelen. Bekijk ze eens goed en laat ze dan maar weer eens los en wacht tot de volgende beelden naar voren komen. Al deze herinneringen, gedachten en eventueel beelden zijn zaken welke nog om je aandacht vragen. Maak daar maar eens een notitie van (in je hoofd of op papier) en maakt met jezelf een afspraak dat je ook daadwerkelijk aan deze onderwerpen gaat werken.

Er zijn op GoeieVraag al meerdere van dit soort vragen gesteld kijk eens naar deze vragen:

http://www.goeievraag.nl/vraag/eraan-elke-ochtend-vroeg-geprikkeld.111554

http://www.goeievraag.nl/vraag/tips-vroeg-wakker-kanaal-switchen.117713