Is het geoorloofd voor ziekenhuizen om fouten te maken?

Door artsen of verpleging, ambulance personeel enz..

Toegevoegd na 9 minuten:
Voorbeeld..
Mijn schoonmoeder is opgenomen in een ziekenhuis waar fout na fout wordt gemaakt..
- verkeerd infuus waardoor onderzoeken niet gedaan kunnen worden
- verkeerde hoeveelheid pijnstilling
- geen morfine meegeven aan ambulance tijdens overplaatsing
- orale pijnstilling geven terwijl haar darmen verstopt zitten
- faxen niet of te laat doorsturen op cruciale tijdstippen
- zeggen dat ze geopereerd kan worden en de dag daarna zeggen dat dat een foutje was

En ze moet alle fouten maar slikken, want als ze het ziekenhuis tegen zich heeft is ze bang dat ze de hulp die nog mogelijk is niet op tijd krijgt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeeld..
Mijn schoonmoeder is opgenomen in een ziekenhuis waar fout na fout wordt gemaakt..
- verkeerd infuus waardoor onderzoeken niet gedaan kunnen worden
- verkeerde hoeveelheid pijnstilling
- geen morfine meegeven aan ambulance tijdens overplaatsing
- orale pijnstilling geven terwijl haar darmen verstopt zitten
- faxen niet of te laat doorsturen op cruciale tijdstippen
- zeggen dat ze geopereerd kan worden en de dag daarna zeggen dat dat een foutje was

Het beste antwoord

Als direct antwoord: nee, het is nooit geoorloofd om fouten te maken....maar heej: mensen maken fouten, dat is nou eenmaal zo.
Alleen de hoeveelheid fouten die je beschrijft en de ernst daarvan: dat vind ik te gek voor woorden!!!

Je schrijft als reactie bij "Platje" over een klacht indienen:
"Ja gaan we ook doen..
Niet nu, maar als ze uit het ziekenhuis weg is..
We houden nu een ‘dossier’ bij met alle gemaakte fouten erin.. Niet dat we er iets van verwachten, maar dan kunnen ze daar beter naar kijken bij volgende patiënten.."

Ik kan me heel goed voorstellen, dat je dat nu niet wilt doen uit angst voor represailles vanuit het ziekenhuis. Dat herken ik ook heel goed bij situaties van mijn moeder in ziekenhuis en verzorgingshuis in het verleden.
Maar aan de andere kant is het ook de vraag, of die angst gegrond is. Nu lijdt je schoonmoeder hieronder..... en niet zo'n beetje ook!!!
En als er al zo idioot veel fouten zijn gemaakt bij haar, hoe zit het dan bij andere patiënten?
Misschien is het daarom juist wel goed om zo snel mogelijk contact op te nemen met een klachtencommissie o.i.d.

Ik wens je alle sterkte en wijsheid! Het is al heel naar dat je schoonmoeder in het ziekenhuis ligt.... dit soort onvoorstelbare zaken erbij kan absoluut niet!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als zoiets in een ziekenhuis gebeurt zijn de gevolgen vaak ernstiger.

Ziekenhuizen zullen hun uiterste best doen om fouten te voorkomen, maar helaas lukt dat niet altijd.

Er is dus niet zozeer sprake van of het geoorloofd is, maar meer de vraag wat ze doen om het fouten maken zoveel mogelijk te voorkomen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Oei, dit zijn wel heel veel fouten bij elkaar.
Overplaatsing naar een ander ziekenhuis, waar je meer vertrouwen in hebt kan niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overal worden fouten gemaakt. Maar het is wel heel erg als de fouten te maken hebben met mensen levens. Daarom is het van belang, dat je als familie goed een oogje in het zeil houd. Maar al deze fouten bij een patient is wel heel schandalig. Ik zou zeker een klacht in dienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk een lastige kwestie. Het is heel erg van je schoonmoeder en zulke dingen zouden niet mogen gebeuren, maar een fout maken is menselijk.

Maar als er mensenlevens op het spel staan, dan is het een lastige kwestie. Ik denk niet dat er goed of fout antwoord is op je vraag.

Nee, je mag niet met mensenlevens spelen en men zou beter op moeten letten en misschien moeten zorgen voor meer second opinions..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al eerder gezegt door anderen, waar mensen werken kunnen er inderdaad fouten gemaakt worden, maar dit is wel erg veel op een rij. Je zou denken dat ze daar van leren maar zo ziet het niet uit. Wat ik daarnaast nog het ergste vind is dat jullie er niets van durven zeggen uit angst het ziekenhuis tegen te krijgen? Dat is dan toch wel helemaal schandalig!!! Zou dan zeker een klachten lijst maken en indienen. Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in de eerste plaats een klacht indienen bij de Klachtencommissie van het ziekenhuis. Die hebben geheimhoudingsplicht. En het vervolgens zeker ook melden bij de zorgverzekeraar. En daar dan toestemming vragen om naar een ander ziekenhuis te mogen, omdat het vertrouwen weg is.
Via de klantenserviceafdeling kom je wel bij de juiste persoon.

Dit zijn heel ernstige klachten en ik zou het zeker niet laten passeren!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet geoorloofd om als ziekenhuis fouten te maken.
D.w.n. zeggen dat het ook niet gebeurd. Als ik dit zo lees dan mag dit ziekenhuis niet eens patienten ontvangen als er fout na fout wordt gemaakt.
Dien een klacht in bij het ziekenhuis en maak het z.n. aanhangig bij de pers of SBS 6.
Reken maar dat ze daar wel bang voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van gezondheidszorgers mag verwacht worden dat ze zorgvuldig werken. Dat wil zeggen volgens vastgelegde richtlijnen, protocollen en standaarden. Ook klantvriendelijkheid valt daaronder. Dat wil niet zeggen dat fouten helemaal uit te sluiten zijn. Als er volgens die richtlijnen gewerkt is, liefst met gebruik van gezond verstand, dan valt de individuele beroepsbeoefenaar die achteraf toch de verkeerde beslissing heeft genomen, over het algemeen niets te verwijten. Hij/zijn heeft immers op het cruciale moment naar beste weten gehandeld.

Niettemin beschrijf je een nogal indrukwekkende lijst van dingen die misgegaan zijn, waarbij je je kunt afvragen of de communicatie in dat ziekenhuis niet voor verbetering vatbaar is. Je mond erover houden lost niets op, zeker niet uit angst dat het ziekenhuis zich tegen je keert. We leven toch niet in de Goelag Archipel of iets dergelijks?

Zet dus gewoon die klachten zo gedetailleerd mogelijk op papier en leg het voor aan de directie of de klachtencommissie van het ziekenhuis. Zie dat als een bijdrage van jou en je schoonmoeder om de zorg te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het niet verbieden, het is mensenwerk en mensen maken nu eenmaal fouten. Maar soms worden die fouten ook veroorzaakt door miscommunicatie tussen patiënt en verpleging. Je kunt niet altijd alles wat fout gaat op het conto van het ziekenhuis schrijven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fouten veroorloven dat gebeurt nergens, er is geen enkel bedrijf dat tevoren al zegt: 5% fouten maken mag,om maar iets te noemen. Maar op sommige plekken zijn de gevolgen groter dan op anderen. Zout in de soep vergeten is minder erg dan medicijnen voor een patient vergeten.
Maar je hoeft al die fouten niet te pikken, en daarvoor geldt ook weer: De ene fout is de andere niet, de ene kun je door de vingers zien, over de andere moet echt goed gesproken worden wat de gevolgen zijn voor de foutmaker
anneliez
13 jaar geleden
Fouten worden altijd gemaakt binnen ziekenhuizen. Er zijn op dit moment gigantisch veel protocollen waardoor je eventuele fouten kunt reduceren, maar dat betekent nooit dat er niks mis kan gaan. Vaak is het een samenhang van verschillende factoren waardoor een fout ontstaat.
Echter zijn de fouten die jij nu opnoemt er wel erg veel en toch relatief makkelijk te voorkomen fouten. Ik zou als ik jou was zeker hiermee naar het ziekenhuis stappen, je bent echt niet de enige die dat doet.
Maar zoals je vraagt of het geoorloofd is om fouten te maken, tsja het is en blijft mensenwerk. Ik kan me soms ook irriteren aan bijv. caissières die iets fout doen, bij hen is het echter geen zaak van leven of dood. Als ik elke dag van die fouten zou maken zou ik allang een rechtszaak aan mijn broek hebben hangen. Als jij aangeeft welke fouten er gemaakt worden kan hier iets mee gedaan worden (als het een goed ziekenhuis is), zo kunnen er eventuele protocollen aangepast worden n.a.v. de fouten die bij je schoonmoeder gemaakt zijn.