Wat doet ketelsteen in je lichaam?

Ik drink veel water. Als ik in de fluitketel kijk na betrekkelijk korte tijd, heeft zich een laag ketelsteen gevormd. Maakt dit iets uit in het lichaam? Ik weet dat het geen aderverkalking oplevert maar slaat het op een andere manier neer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het ketelsteen is een kalkaanslag die zich hecht aan het metaal van de ketel. Dit is ook snel op te lossen met zuren.

Het spijsverteringstelsel bij mensen is geen metalen pijp en stoffen als kalk slaan er niet neer. Het betreft levende cellen in de slokdarm, maag, darmen die stoffen uit het spijsverteringstelsel halen.

Kalk is daarbij een nuttige en nodige stof (voor o.a. botopbouw) en het kalk kan actief uit het water worden opgenomen en worden getransporteerd door het lichaam. Bijvoorbeeld door binding aan andere stoffen. In botten en weegsels waar kalk nodig is wordt het gebruikt.

Als je te weinig kalk binnen krijgt in de voeding wordt kalk onttrokken uit de botten en worden de botten brozer (botontkalking).

Opname van kalk uit bijvoorbeeld water en melk gaat niet vanzelf. Daar zijn hulpstoffen bij nodig zoals vitamine D en magnesium (zit ook in water).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed. Dat is soms ook de reden dat aanbevolen wordt om kraanwater te drinken en geen gedestilleerd water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, maar ook vanwege de osmotische waarde door het ontbreken van zouten en mineralen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is 'hard' water dan beter dan 'zacht' water?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor je lichaam maakt nauwelijks uit. Het gaat om kleine verschillen. In hard water zit wel iets meer kalk en magnesium, maar dat betekent toch niet dat er ook (veel) meer in je lichaam komt. Dezelfde discussie geldt voor mineraalwater. Is dat echt gezonder? Ik heb in Tsjechië maar thermaal water gedranken waarin bijvoorbeeld veel ijzer zit of zwavel. Dat is niet echt lekker (understatement), maar je krijgt zo wel die mineralen binnen. Of het gezond is? Gezond is een relatief begrip. Je hebt mineralen als kalk, ijzer, zink, zwavel e.d nodig in je lichaam. Niet te veel en niet te weinig. En de meeste mineralen haal je niet uit water maar uit voedsel.

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, dat wordt gelijk door je maagzuur omgezet in een zout, en wordt door je spijsvertering afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een bijzondere nickname heb jij ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
Wat je eet en drinkt gaat via de lange route weer in welke vorm dan ook richting uitgang...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang jij geen metalen ingewanden hebt en je water niet kookt in je lijf, zul je geen last krijgen van inwendige ketelsteen.
Wat je lijf wel en niet kan met de kalk uit het water is hierboven al goed uitgelegd.