Bovenlip en kaaklijn beschadigd door harsen. Hoe geneest het snel?

Ik heb gisteren geharst en het is mis gegaan. Ik heb denk ik een stuk vel meegeharst. Het beon te branden en pijn te doen en was rood.

Nu de volgende dag is het een soort korst aan het worden en echt felrood. Erge is het zit echt helemaal op mijn bovenlip. 5 cm lang en 1 cm breed. Op mijn kaaklijn nog erger. 8 cm lang en 2cm breed.

Heb verlof genomen van het werk. Nu mijn vraag hoe genees ik dit zo snel mogelijk? Wat moet ik erop smeren? En hou ik er een litteken aan over? Het lijkt wel een schaafwond maar echt vuurrood.

Hoop dat iemand me kan helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
43K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verlof? Vanwege een schaafwond? Ben je model?

Antwoorden (6)

Je hebt calendula zalf die het helingsproces versneld en wondcompressen voor schaaf wonden. Vraag bij je drogist of apotheek welke van de twee het beste werkt. Verder gezond eten en sporten..(bevorderd de bloedomloop) en zorgt dat je lichaam alles heeft om te genezen. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een litteken zal je er niet aan over houden, maar als je wilt dat het wondje sneller geneest smeer er dan (heel dunnetjes) wat sudocreme op, of een andere soort zinkzalf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk de vaste hars, vloeibaar te heet laten worden. Hars die je gebruiken wilt eerst even op de rug van de hand tussen duim en wijsvinger voelen of die te heet is.
De te behandelen plek eerst even inpoederen met talkpoeder, meel of maizena. Daarmee krijg je de haartjes ook wat rechterop dus beter te pakken.
Hars op een goede temperatuur is niet te vloeibaar eerder en beetje stroperig. De (tweede of derdegraads) brandwonden die nu zijn ontstaan kun je het beste zonder behandeling droog laten helen; (poederen met maizena is weer een huismiddeltje) niet eraan krabben.
De volgende keer alsjeblieft geen gloeiend hete was meer gebruiken. Laat het pannetje au bain marie liever wat korter opstaan dan kun je de temperatuur zonodig nog altijd verhogen. Ik vind het heel erg voor jou maar zoals elk wond, geneest ook deze. Beterschap, komt wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk jou je er geen litteken aan over zolang er geen brandblaren ontstaan. Was het warme was, heb je het er te lang op laten zitten, of ben je er wellicht allergisch voor?
Goed calendula smeren, en als het dicht is baby-olie of vitamine-E crème.
En de volgende keer koude wasstrips voor het gezicht gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat het om brandwonden, minstens tweedegraads.

Ga hier even mee naar de dokter, en ga er *niet* zelf allerlei huismiddeltjes op smeren zonder eerst medisch advies in te winnen. Je hebt dan kans dat je het alleen maar erger maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder aan de dure crémes en namen te denken, heb ik ooit eens een ontstoken tatoeage verzorgd met 1001 producten die niet hielpen, enkel een créme met Aloë vera hielp direct. Vraag wel steeds raad bij de drogist of kenner. (Niet aan een verkoopster of stagaire die iets willekeurigs antwoord)

Heel belangrijk !!! Blijf eraf, niet prutsen, maak de korstjes niet zacht door langdurig water te gebruiken, geen zonnebank. Huidneutrale zeep (ph-waarde 0) gebruiken.
Laat de natuur z'n werk doen, zo vermijd je littekens.

Ik mag hier denkelijk geen merknamen noemen, maar als je zalf voor brandwonden, verse tatoeages, en babyproducten koopt kan je weinig mis doen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Callendulla-zalf ! Krachtig maar zacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je geen merknamen mogen noemen?