hoe zijn mensen erachter gekomen dat handmatige eerstehulp reanimatie iemand weer tot "leven" kan wekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat kan dus NIET.
Als het hart het helemaal niet meer doet zal je middels reanimatie nooit het hart aan de gang krijgen. Door te reanimeren neem je eigenlijk de functie van het hart over. Pas na het toedienen van de schok zal het hart zelf weer gaan werken.
Als het hart wel nog werkt maar heel zwak dan zou het kunnen dat het hart weer gaat werken.
De AED kan door het toedienen van de schok het hart weer op gang krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iemand reanimeert zal er ook hulpdiensten ingeschakeld worden, deze weten dat er dan eerst handmatige reanimatie is toegepast.

Als het hart nog enigszins fibrileerde (staat niet helemaal stil) kan het zijn dat de profesionele mensen met het toedienen van een schok iemand weer bij hebben kunnen brengen.

Zonder electronische schok is deze kans zeer klein (minder dan 1 %) Toch is elke kans hierop een kans tot het redden van een leven het waard om het te proberen.

Staat het hart helemaal stil, dan is het onmogelijk om iemand weer bij te brengen met handmatige reanimatie.

Datgene wat dan iemands leven toch kan redden na het toedienen van een schok is dan omdat er in de overbruggingstijd van ongeval tot professionele hulp, met behulp van reanimatie het zuurstof door het lichaam heen is gepompt en dus ook door de hersenen, dit vergroot de overlevingskans en zeker de kans op behoud van een "normaal" leven.

Als je geen handmatige reanimatie uitvoert wordt het als onmogelijk beschouwd om na 7 minuten nog iemand bij te kunnen brengen, en dat deze dan nog kan functioneren. Aangezien de aanrijdttijd van een ambulance 15 minuten is, is het noodzakelijk om iemand te reanimeren.

De persoon zelf zal bijna nooit weten of de persoon het overleeft heeft, in principe is dit gewoon prive-informatie die niet vrij wordt gegeven.

De technologie is dus niet zozeer ontwikkeld om iemand tot leven te wekken, maar om zuurstof door het bloed te blijven pompen om zo de overlevingskans te vergroten na het arriveren van profesionele hulp en dient als overbrugging.

Wat je op de tv vaak ziet, iemand in het water gevallen, ademt niet meer, hartstaat stil even drukken, burp en komt weer bij is dus leuke fantasie en geen reeele afspiegeling van de werkelijkheid
Bronnen:
sterredag