Wat gebeurt er precies tijdens een narcose, en hoe kan het dat de een er slechter tegen kan dan de ander?

Met precies bedoel ik de biochemische processen in het lichaam.
Ik kan bijv. heel slecht tegen narcose, het is voor mij veel te zwaar; laatst kreeg ik een narcose om 12.30, en aangezien de operatie maar kort was, zou deze narcose 2 uur duren. Maar rond 18.30 was ik er nog steeds tegen aan het vechten om eruit te komen, maar telkens viel ik weer terug, echt supervervelend om zo 'verlamd' te zijn. Pas rond 21.30 uur was ik weer aanwezig!
Betekent zoiets nou dat ik heviger reageer op narcoses, of dat deze dosis te zwaar was (en zo ja: waarop wordt die hoeveelheid dan gebasseerd; gewicht/leeftijd/wat?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Je gaat gewoon uit je lichaam, dat geldt voor jou en voor ieder ander... De een heeft angst voor de narcose, de ander heeft weinig angst voor de narcose, maar onder narcose is er geen enkel verschil, dan maakt het niet meer uit... Wat is het verschil, je bewustzijn maakt het verschil, dat maakt of je bang bent of niet... En alle andere persoonlijke opvattingen...
Biochemisch is er niets anders... Het is een auto, waarvan de bestuurder uitgestapt is en de auto stationair laat draaien, meer niet... De auto staat stationair te draaien...
Nee het akelige is dat je systeem knipperde, aan en uit, en dat is angstig en vervelend...
de anesthesist stemt de dosis af op je gewicht en op je voorkeur afkeur op basis van je verleden... Je moet een hele rij invullen wat je wel en wat je niet kunt verdragen... Dat bepaalt je dosis en je middeltje om te slapen... Je hebt veel meer middelen toegediend gekregen... Een slaapmiddel en dan een narcosemiddel om te blijven slapen en dan weer een om je te wekken enz enz...
En dat je te lang sliep, daar kun je niets van zeggen... En het uit en inkomen van bewustzijn is akelig, maar dan zie je dat jij helemaal afhankelijk bent van het lichaam en dat het lichaam tegelijk opkomt met de wereld, dat je onlosmakelijk met de wereld verbonden bent... Als je dat echt kunt zien, dan moet er een verandering van jouw ten opzichte van de wereld plaatsvinden... Jij bent niet gescheiden van je omgeving... En dat is een puur spirituele ervaring...

Toegevoegd op 01-06-2009 16:30:31
Kon je hiermee vooruit genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm, biochemisch gezien, en dan heb jij het over een auto?
Trouwens, al die .... in je verhaal maken het geheel erg onduidelijk en moeilijk leesbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry... maar... ik... kan... niet... anders... helaas... Het zijn stoppuntjes om langzamer te lezen... doe dat dan ook please...