kan ik nog doorgroeien zie uitleg

ik ben 14 ben 152 en ben al ongesteld heb ik nog kans om te groeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (9)

Ja hoor, wees maar niet bang.
Dat je ongesteld bent betekent niet dat je bent uitgegroeid.
Je lichaam is pas volledig ontwikkeld rond je 21e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk nog een paar centimeter, hooguit zo'n 5.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het menselijk lichaam is rond het 19e / 20e levensjaar volgroeid. Nog zes jaar te gaan dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb rond mijn 15de nog ene enorme groeispurt gehad van zo een 10-15 cm, dat was wel effe schrikken haha
het is idd waar dat je rond de 20 pas echt klaar bent met veranderen, er kan dus nog van alles gebeuren, wees gerust :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het verschilt per persoon. de een krijgt nog een groeispurt en de ander is al uitgegroeid rond haar 15e jaar. ik zelf ben niet meer langer geworden sinds mijn 14e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je je menarche (eerste menstruatie) hebt gehad, heb je gemiddeld 90% van je uiteindelijke lengte bereikt. Als je pas recent ongesteld bent geworden, kun je er dus op rekenen dat je nog wel wat zult doorgroeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je groeit zeker nog door. Ik ben ook al ongesteld geweest, en ik groei ook nog volop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rond die tijd groei je juist het hardst!
niet dat dat komt omdat je ongesteld bent,
maar ~bijna altijd~ als je voor het eerst ongesteld bent, zit je ook net in puberteit, en dan begin je pas aan je echte groeispurt, vanwege het grote aantal hormonen die je krijgt. Rond je 20e, 21e jaar stop je met groeien, dus je hoeft je daar nu echt geen zorgen over te maken ;)

x
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je zorgen maakt, en dat doe je een beetje, leg deze voor aan je huisarts. Hij kan je doorverwijzen.

Aan je botjes in je handen kan men een indicatie geven welke eind-lengte verwacht kan worden. Mocht er geen groei meer inzitten dan kan er door het toedienen van groeihormonen nog wat centimeters bij geschraapt worden. Maar denk daar goed overna en overleg met je ouders.

Maar het kan ook zo maar zijn dat je ineens doorschiet en dat je hele garderobe te klein is. Heb ik ook gehad (op m'n 12de was dat).