Zal dit mijn slaapritme verstoren

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb afgelopen 4 nachten maar max 5 uur per nacht geslapen.

Nu moet ik morgen tot twaalf uur werken, ik dacht dan kan ik smiddags slapen om mijn slaap in te halen van een uur tot zes uur en dan savonds weer om elf uur en ik moet er zes uur smorgens dan uit.want voel me echt moe. Normaal heb ik minstens 8 uur nodig.

Kan dit kwaad of zal het mijn slaapritme verstoren waardoor ik me nog mee moe ga voelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, het zal je geen kwaad doen die paar uurtjes in de middag, ook al zal het heel moeilijk worden op te staan wanneer je wakker wordt.

Maar... je slaapritme is eigenlijk al lang verstoord als jij gewend bent 8 uur per nacht te slapen en je hebt de afgelopen 4 nachten maar 5 uur per nacht gehad.

Welterusten! :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste kan je geen slaap inhalen, je kan wel bijslapen.
Maar ik zou gewoon morgen om een uur of 9 naar bed gaan omdat ik inderdaad denk dat je ritme dusdanig in de war gegooid wordt waardoor je morgenavond niet meer in slaap kunt komen. En dus overmorgen weer erg moe zult zijn.

Als je toch morgenmiddag wilt slapen zou ik het bij één uurtje houden. En dus morgenavond vroeg naar bed.

welterusten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hangt er helemaal vanaf hoe je je nu voelt. Als je blijkbaar met 4 x 5 uur lekker functioneert is er niets aan de hand. Normale tijd naar bed en huppakee, lekker aan den slag.

Heb je echter het gevoel dat je halverwege de dag instort (zeg maar: nu) dan is een uurtje 'powernap' voor sommigen goed. Voor andere is het een ramp en worden ze gebroken wakker.

Hoofdregel bij slaap is: hou het zoveel mogelijk bij 1 blok. En bijt je niet vast in een aantal uur.

Kwaliteit gaat voor kwantiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles went ook weinig slapen.
Slaap inhalen kan niet dus geniet van ieder uurtje dat je hebt.
Ik heb jarenlang onregelmatig en vaak weinig geslapen soms maar een paar uur dagen achter elkaar.
Door werk en wij waren in het trotse bezit van een huilbaby.
Ik merk wel dat ik veel beter tegen onregelmatig slapen kan of nachten kan overslaan dan mijn (huidige) vrouw of vrienden.
Maar ook nu is mijn slaapritme nog steeds dat van een avondmens en eigenlijk niet veranderd in die jaren.
Ik kan wel slecht tegen "powernaps" die doen mij meer slecht dan goed.