Als je het eerst niet had en nu wel, probeer je dan te herinneren wat er is veranderd sindsdien.
Het kan een nieuw wasmiddel zijn, een synthetische trui of ondergoed, nieuwe kruiden bij je eten, mosselen, een allergie, zelfs de aftershave van je vriend.

Niet te lang doorlopen als het aanhoudt. Een huisarts kan soms zo zien waar het om gaat. Die jeuk, daar word je helemaal gek van. Dus anders snel naar je huisarts, des te eerder is het over!
Hoop voor je dat het snel voorbij is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Misschien ben je allergisch voor bijvoorbeeld je douchegel of bodylotion? Ik zou even kijken of je nog jeuk hebt als je het niet meer gebruikt. Zo niet, dan komt het daar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Douchen met mentol zeep en na het afdrogen inpoederen met mentol poeder. Het helpt even maar het is beter om uit te zoeken waar het vandaan komt. Ben je misschien allergies of heb je stress en als je niets directs kan vinden even je huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je krijgen van poep onder je schoenen. Dus meteen uitdoen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mediteren en negeren. Zie het als een emotie, kwestie van blijven denken dat het niet jeukt. Soort placebo-effect. succes en niet na 2 minuten opgeven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het al langere tijd hebt, zou ik eens een bloedonderzoek laten doen. Eerst even langs de huisarts dus.

Slik je medicijnen? Daar zou het ook door kunnen komen.
In dat geval met je arts overleggen of hij een ander medicijn kan voorschrijven.

Was je eens een keer met echte ouderwetse zeep, in plaats van met al die moderne sjampoo`s en dergelijke.
En dan na het douchen jezelf droogdeppen. Dus niet droogwrijven!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of nog beter: wassen zónder zeep. Van zeep droogt je huid uit, en daar kun je jeuk van krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, je wordt er superdroog van. Ik visualiseerde voor mezelf ook, éénmalig goed met zeep wassen zodat alle restanten van chemische shampoo`s ook van de huid verwijderd zouden worden, en daarna een tijdje alleen met schoon water wassen. En dan niet wrijven met een washandje, maar gewoon schoonspoelen. En na het droogdeppen ook niet aan de gang met allerlei huidverzorgingsproducten vol chemische meuk. Ook de temperatuur van het water kan van invloed zijn. Vraagsteller moet er gewoon eens mee experimenteren. En mocht het niet helpen: Dan naar de huisarts, want er kan ook een stofje in het bloed zitten, waar de jeuk vandaan komt.
probeer zo min mogelijk te krabben, het wordt dan erger vaak.
koelen, met zalf of stilzitten en het 'laten'.

het ligt er vervolgens aan waardoor dat komt.
is er een allergie?
nieuw medicijn, te heet gegeten..
gebeten door een insect. enfin,
laat het onderzoeken als het na een paar dagen
niet weg is. dan naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je net ziek bent geweest en er een soort van brandnetel bultjes op je huid zitten kan je wellicht netelroos hebben. Dit is een allergische reactie.

Ga in ieder geval naar de dokter. Die kan je helpen en eventueel doorverwijzen naar een dermatoloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit zelf ook gehad jarenlang dokter heeft nooit wat kunnen vinden. had ook alles geprobeert tegen eventuele allergien oid. bij mij hielp goed om onder een koide douche te staan en bij de dokter kun je ook een speciale zalf halen. ik geef echt aan om je zoveel mogelijk te laten onderzoeken bij de dokter. want ik heb er overheen moeten groeien en ik weet met honderd procent zekerheid en uit ervaring dat jeuk erger is dan pijn.

ik krabde mezelf ook helemaal open omdat ik zelfs die pijn beter kon hendelen dan de jeuk :). ben daarom superblij dat ik er geen last meer van heb...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst eens proberen om de oorzaak te achterhalen. Het kan zijn dat je veel te vaak doucht, maar ook een beginnend eczeem of een allergie tegen wasmiddelen of -verzachter kan jeuk veroorzaken. Zelfs een leveraandoening kan de oorzaak zijn. Als het je niet zelf lukt kan de huisarts je helpen om de oorzaak en een remedie te vinden, eventueel met aanvullend bloedonderzoek.

Toegevoegd na 9 uur:
Allergie voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te voorkomen dat er kon gekrabd worden, had mijn moeder wanten gebreid, dit werd dan aan mijn handen vastgemaakt met een touwtje. dit werkte zeker !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder vaak douchen (1-2 keer per week)
Minder heet douchen (max. 37 graden)
Douchen zonder zeep (zeepvrije wasgel)
Goed afdrogen en talkpoeder gebruiken, en meteen na het douchen schone kleren aan.

Gegarandeerd nooit meer jeuk, OF, als de jeuk wel blijft, naar de dokter, want jeuk kan een symptoom zijn van heel veel inwendige - en huidaandoeningen. Maar in de regel los je het prima op door bovenstaande maatregelen in acht te nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb er zelf jarenlang last van gehad, tot ik me aan bovenstaand regime ging houden, en ik heb NOOIT meer jeuk gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou wel eens een onderbouwde motivatie van die minnen willen zien ; dat je een dagelijkse douchefreak bent moet je zelf weten (al kan het geen kwaad ook een beetje aan het milieu te denken), maar wees dan maar blij dat je er geen last van hebt, want geloof me, leuk is het heus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb nog geen ervaring met +/_ maar is wel zo spontaan om het te laten zien.
Een dermatoloog bezoeken en daar een testje laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is het een kwestie van een (te) droge huid, bijvoorbeeld door te vaak of te heet douchen.
Invetten helpt dan (maar het is een kwestie van uitproberen wat je prettig vindt - ikzelf gebruik graag rozenglycerine, ruikt lekker, dun smeerbaar en plakt niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behalve allergieën kan het ook zijn dat je "gewoon" last hebt van een wat drogere huid.
Probeer eens havervlokkenzeep of anders sebamed ("zeep zonder zeep"), die drogen je huid niet uit.
Er bestaat ook crème met haver, even informeren in een natuurwinkel.
Oppassen dat je je huis niet te droog houdt, zeker in de periodes dat de verwarming op staat. Hang in elke kamer een waterbakje achter de verwarming, of zet een (leuke) pot met water er op. En niet te heet water gebruiken met douchen/bad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nagaan wat je de laatste tijd hebt gegeten, het kan ook van binnenuit komen, zelfs van nervositeit/gewoonte.
Sterkte!