Wat is het verschil van geloven of weten?

Geloven/weten zit hier verschil in

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Weten is gebaseerd op feiten, bewijsbare feiten.

Geloven is iets 'voor waar' aannemen zonder om bewijzen te vragen.

Daarom is het ook logisch dat 'weten' te maken heeft met ratio en wetenschap,
en 'geloven' met gevoel en intuitie

Zodra je deze dingen door elkaar gaat halen heb je meestal conflictstof.

Bijvoorbeeld als je geloof op een rationele wijze gaat benaderen (dan zijn het sprookjes)
of als je gevoelszaken op een rationele manier gaat benaderen, dan wordt je een robot.

Als je alles op zijn eigen gebied laat, en geloof niet rationeel WILT verklaren maar als een soort van 'mens-zijn' in relatie tot elkaar en de wereld kan zien, DAN is het zeer waardevol!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Weten weet dat geloven niet weten is...

Geloven vermoedt dat er wel een verschil is tussen die twee zaken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is aannemen het te weten, zonder direct bewijs.

Weten is kennis. Kennis waarvan je weet dat het waar is.

ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd
Ik geloof in god :( bestaat hij wel ? )
Ik weet dat hij bestaat :( je weet dat hij er echt is maar hoe je dat weet is een andere vraag )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie is als volgt:
Geloven: Is het aannemen op grond van bepaalde observaties dat iets dat een bepaald idee waar is.
Weten: Het zonder enige twijfel hebben van een idee die volgens jouw niet onwaar kan zijn.

Vaak wordt het wel eens in een religieuze context geplaatst maar hier ben ik het niet mee eens. Sommige mensen die die in god "geloven" maar geen twijfel aan zijn bestaan hebben. Kortom die weten dat god bestaat. Er is dus wel een verschil al zijn er weinig dingen die je met zekerheid kan weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weten is rationeel bevestigen wat bestaat.
Geloven is irrationeel bevestigen dat iets bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gelooft weet je zeker, als je weet denk je ook dat je het zeker weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven in wat je weet.
Weten wat je gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst: Er bestaan twee betekenissen van geloven. Ik kan me dat nog van heel lang geleden van EO-kinderkrant herinneren!

a) Heb je deur op slot gedaan? Ja, ik geloof het wel.
b) Ik heb de deur echt op slot gedaan! Ja, ik geloof je.

De eerste betekenis is: Ik weet het niet zeker, ik denk van wel. De tweede is: ik weet het zeker dat het waar is. Zoals in: "Ik geloof in God".

Het antwoord op jouw vraag is dus afhankelijk van welke betekenis van geloven jij bedoelt.

Ik denk dat a) dus "niet zeker weten" is, waarmee het verschil met "weten" duidelijk is. Het verschil tussen betekenis b) van geloven en weten is als volgt:

b1) Ik weet dat je deur op slot hebt gedaan (ik heb het gezien).
b2) Ik geloof dat je de deur op slot hebt gedaan (ik weet dat je nooit tegen mij zou liegen).

In het geval van b1 heb je tastbaar bewijs, in het geval van b2 niet (daar heb je ontastbaar bewijs, een onderbuikgevoel of intuïtie).