Waarom wegen mensen die afgevallen zijn en hun streefgewicht hebben zich niet dagelijks?

zo voorkom je toch een jojo effect

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat ze bang zijn voor het feit hoe ze er echt voorstaan. Ze zijn tevreden met hun prestatie en willen er niet iedere dag aan herinnerd worden. Tot dat het weer te laat is en ze van voren af aan moeten beginnen.
Maar ook dat maakt niet uit. Als ze zelf tevreden zijn en niet iedere dag willen wegen, waarom zou je er dan een probleem van maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De meeste mensen, die met hun gewicht bezig zijn, wegen zich juist wel dagelijks. Echter vaak wegen maakt niet dat je je gewicht ook onder controle hebt. Te spastisch met het gewicht omgaan en vervolgens te spastisch met eten en drinken werkt vaak averechts. Mensen die willen afvallen of op gewicht willen blijven, kunnen zich beter maximaal een keer in de week wegen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik weet niet of dat wel voor iedereen geldt, maar als er mensen zijn die zich niet dagelijks wegen als ze op hun streefgewicht zijn, dan is dat wel te begrijpen.

Als iemand zwaar in de financiele problemen zit, zal hij mogelijk eens een tijdje een boekhouding bijhouden, om te kijken waar al dat geld blijft. Op die manier krijg je inzicht in je uitgavenpatroon, en kun je heel gericht gaan bezuinigen. Zodra mensen weer wat minder rood staan, zullen ze dat boekhouden weer snel vergeten. Er is immers weer genoeg geld.

Als iemand te zwaar is, dan stoort hem dat. Het gevolg is steeds maar op die weegschaal gaan staan, om te kijken hoe erg het is, of dat het misschien ook nog een beetje meevalt. Zodra, door b.v. een of ander dieet, het allemaal weer een beetje in orde is, met een normaal gewicht, zal ook de weegschaal weer snel vergeten worden.

In het algemeen geldt, zolang er een probleem is, of je iets als een probleem ervaart, dan houd je dat bezig. Zodra het probleem voorbij is, denk je er niet meer aan. Het vergt veel discipline, om ook in "goede" tijden, in te zien, dat het probleem terug kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je gewicht niet zo belangrijk is, maar hoe je je voelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dagelijks wegen is niet goed en wordt ook afgeraden.1 keer in de week is genoeg.Elke dag wegen soms wel een paar keer per dag is niet goed want dan ben je er teveel mee bezig.1 keer in de week is goed want als je dan bent aangekomen kun je het overzien en er wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ene dag hou je wat meer vocht vast dan de andere, waardoor je gewicht wat fluctueert. Dat is nog geen jojoën. Iedere dag wegen is niet aan te raden, als je niet precies weet wat voedsel met je lijf kan doen. Eens per week (zelfde tijdstip, zelfde kleding, zelfde weegschaal) is meer dan genoeg.

Ik heb overigens een periode wel iedere dag gewicht, buikomvang en vetpercentage gemeten, zowel tijdens afvallen als daarna. Deed ik omdat ik het boeiend vond om de effecten van verschillende voedingsmiddelen te bestuderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een tijdje bezig geweest bent met afvallen, zeker als het doet met een verantwoord dieet, dan WEET je zonder je te wegen of je op een dag te veel eet of niet.
Je weet het aan de hoeveelheid eten maar ook hoe je buik aanvoelt.

Zolang je dus gezond blijft eten en niet te veel, hoef je je gewicht niet te controleren, dat is dan goed (1x per maand check of het echt nog goed is kan natuurlijk geen kwaad).

Uit (helaas) eigen ervaring weet ik dat als je je een tijdje "misdraagt" (met eten bedoel ik ) je je dan even niet meer zo durft te wegen, het overbekende kop in het zand principe
amigo