Tai Chi, wie kan mij hier meer over vertellen?

Ik heb eens meegedaan aan een workshop Tai Chi, wat mij een ongelofelijk gevoel gaf.

Dat is ondertussen al weer lang geleden, maar wil me er graag eens in verdiepen.

Met de wikipedia pagina alleen schiet weinig op...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hoi Jinx, wanneer je van een workshop Tai Chi van binnen een heel goed gevoel krijgt, kan het zijn dat je er bij begin al een goede feeling voor hebt. Ik geef binnenkort (6 juni) samen met mijn Tai Chi leraar Ted Duijvenstein een workshop die een totaalbeeld probeert te scheppen van Tai Chi en Kungfu samen.

Bij Tai Chi is het belangrijk dat je een goede leraar hebt. Zelf Tai Chi oefenen kan, maar is uitermate moeilijk (niet dat iemand het vermogen niet zou hebben, maar op plaatjes en in video's zie je gewoon niet wat de bedoeling, dat gevoel waar je het over hebt, van binnen is).

Mijn advies is om toch te kijken of je in de buurt een Tai Chi leraar (of een aantal) aanwezig is. Controleer daarbij of deze zelf een Boeddhistische en/of Taoistische inslag heeft. Dit lijkt wat triviaal, maar is van belang voor de 'gewaarwording' van dat gevoel bij bewegingen van Tai Chi.

Als voorbereiding op Tai Chi, kun je je wel bijvoorbeeld eens verdiepen in Chi Kung. Dit ligt in het verlengde van elkaar en richt zich nog meer op de innerlijke stroming (als je gelooft in Chi als energie of als de beweging van bloed en intentie).

Indien je in de buurt van Lelystad woont of interesse hebt, ben je van harte welkom op de workshop. Daarnaast wil ik je best helpen met het vinden van een goede school en/of wat begin oefeningen die je zelf kunt proberen.

Al met al is er te veel met betrekking tot Tai Chi Chuan te vertellen en te weten. Er zijn belangrijke dingen zoals het begrijpen van opladen en ontladen, voor je dat 'ongelofelijke gevoel' minder plezier gaat ervaren.

De bron geeft een lijst van een meester die over het gehele vlak veel weet en dit helder heeft uitgewerkt. Ik zie hem ook als een van mijn grote voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat Guidance je daar prima verder mee kan helpen

Toegevoegd op 26-05-2009 19:33:22
Mmmz, de link die hij opgeeft lijkt (bij mij) niet te werken.
Stuur hem/haar even een PB.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taoïstische Tai Chi™ interne kunsten en methoden is een vorm van Tai Chi die specifiek gericht is op het bevorderen van gezondheid en vitaliteit. Het is geschikt voor mensen van alle leeftijden en welke lichamelijke conditie dan ook.

Meester Moy Lin-Shin, een Taoïstische monnik, heeft alle wijsheid en kunde die hij gedurende 50 jaar van meditatie, Chi Kung, Tai Chi en andere Taoïstische interne kunsten ontwikkeld heeft, bijeen gebundeld in de oefeningen zoals die nu onderwezen worden in de Taoïstische Tai Chi vereniging.

Voor meer informatie en voor de leslocaties: zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb zelf een jaartje TAI Ti Chuan gevolgd in een groep van tien. Het mooie is dat je een honderd tal bewegigen uit het hoofd moet leren en elegant uitvoeren liefst in een slobberbroek en t shirt. Maakt heel rustig omdat je zo geconcentreerd de oefeningen probeert goed uit te voeren. Heel veel chinezen in Parijs beoefen tai chi in de parken. Houdt je jong en lenig en verlicht alle zorgen .In het begin vergt dit wel DISIPLIN. Heeft veel weg van gevechtskunst als van traag ballet. Echt doen. Wel een goede leraar vinden.