hoe kan ik deze boosheid loslaten?

ik heb mensen lerenkennen,waar ik heel lief voor was,ik weet van mezelf dat ik een goedpersoon ben,die mensen die in een dip zitten wil helpen,op school of op andere plekken doe ik dat,maar ik kan soms misschien wel te lief zijn,soms keren mensen zich zomaar tegen mij,zonder enige reden,Terwijl ik helemaalniks verkeerd heb gedaan, sterker nog ik was heel aardig.en dan hoor of verneem je niks meer van ze,een tijdje geleden lieten 2 jongens die wat jonger dan mij zijn,hun leuter aan mij zien,dat heb ik verder vertelt,en mensen in mn omgeving waren er heel boos over,en zei dat ik ze moest aangeven,die jongens, zijn altijd etters en rotjochies,die mij niet met respect behandelen,ze lieten na dit ''zoveel spijt'' zien,en ik besloot ze niet aan te geven,omdat ik het zo zieligvoor ze vond,zodra hetweer was opgelaaid en ze bij derest weer back in the group waren,deden ze weerheel erg rot tegen mij,en dit soort dingen of situaties,waarbij ik gewoon lief voormensen ben,en dan stank voor dank terug krijg heb ik vaker meegemaakt,als ik die mensen niet meer zie en heteen tijdje terug is,realisser ik me dat ik me soms heb laten gebruiken,en hoe wreed of gevoelloos sommigemensen kunnen zijn,en ik doe dan altijd zo mn best en hier ben ik heel erg boos over,en het knaagt me heel erg,en kan er niet mee omgaan,ik zou er ookniet mee om kunnen gaan als die mensen er zomaar mee wegkomen,soms voelik dan de behoefte om ze uit boosheid hele erge dingen toe te wensen,Hoe kan ik deze boosheid loslaten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Eigenlijk lees ik, als ik me niet vergis, tenminste, drie verschillende vragen.

Ten eerste : als jij heel lief bent voor mensen, lijken ze zich tegen je te keren na een tijdje. Blijkbaar verwacht jij een andere reactie, nl dat ze dankbaar zijn, of lief terug zijn tegen jou.
Maar dan bouw je je eigen teleurstelling in : mensen doen zelden, wat jij van ze verwacht.
Tenzij je dit vantevoren uitspreekt : ik wil best dit of dat voor je doen, maar dan moet jij wél zus of zo voor mij doen...
Misschien voelen de mensen die verwachtingen van jou wél, maar weten niet precies wát je nou eigenlijk van ze verwacht, en dan voelen ze zich ongemakkelijk, dus gaan ze op afstand.
Misschien ervaren ze je lieve dingen wel als opdringerig, en vinden je een beetje 'too much'...
Bewaar je lieve dingen voor mensen, die ervoor openstaan en die het waard zijn. Een dorstig mens geef je water, een mens dat kletsnat uit de regen komt, heeft hier geen behoefte aan...Dus wees gewoon wat selectiever, en vooral : verwacht absoluut niets terug als je iets liefs doet, gewoon om jezelf te beschermen.

Want dat je woedend bent, en ze iets ergs toewenst, geeft wel aan, dat je ten koste van jezelf lief 'doet', en voor hen bedenkt, waar ze behoefte aan hebben. Daar zit je vaak mee naast de werkelijkheid : wacht gewoon, tot mensen je hulp vragen, en bezwaar ze niet met emmers vol water over zich heen, als ze gewoon een glaasje water willen.

Het hele 'leuterverhaal' zou ik maar naast me neer leggen, het zijn rotjochies in hun puberteit met gierende hormonen - blijf ze lekker uit de buurt...

Die woede en het als wreedheid ervaren als ze niet reageren zoals jij hoopt of verwacht, kan je misschien gaan zien als het gevolg van jouw te hoog gespannen verwachtingen.
Geef niet van jezelf weg, wat je eigenlijk niet kunt missen, en dan zal je ook minder boos zijn. De meeste mensen zijn misschien minder gevoelig dan jij : bescherm jezelf, en geef je lieve dingen aan lieve mensen, en bovenal : verwacht er nooit iets voor terug. Geven betekent nou eenmaal iets van jezelf weg-geven, weg-doen, en je staat niet op de markt met een ruilhandeltje.

Geef geen parels aan de zwijnen, wees lief voor wie erom vraagt, en vooral : wees lief voor jezélf!!
Wees je eigen beste vriendinnetje, want die heb je je levenlang bij je, en die is het waard om van te houden. Die schat ook in, hoeveel het je kost om lief te zijn, en stelt je zelden teleur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi antwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi verwoord. +
Hulpvaardigheid wordt vaak verwart - maar slaat ook vaak om - in bemoeizucht. Daarnaast krijg ik ook de indruk dat je vrij makkelijk een beetje over je heen laat lopen. Of, ook een valkuil, dat je zoveel goedwilligheid uitstraalt dat mensen er een beetje niet goed van worden, omdat dat ook best hautain of 'superieur' kan overkomen. Let wel : ik zeg niet dat het zo IS, alleen hoe het op mensen kan OVERKOMEN.

Natuurlijk hoef je de neiging mensen te helpen niet te onderdrukken, maar vraag je daarbij altijd wel af of ze ook echt geholpen willen worden, OF, anderzijds, het niet gewoon alleen maar makkelijk vinden, en de eerste beste keer dat je gedwongen nee moet zeggen boos worden.

Meer voor jezelf opkomen, je zelfrespect bewaren, en niet te snel willen inspringen als een ander problemen lijkt te hebben (wacht bijvoorbeeld tot ze concreet signalen afgeven) en af en toe nee zeggen werkt op de lange duur het best. Als je te goed bent, wordt dat namelijk niet alleen niet of nauwelijks gewaardeerd, je krijgt ook letterlijk stank voor dank.

Het probleem kan dus twee kanten hebben, in de 'zend' en in de 'ontvang'- kant, die echter beiden aan JOU zijn om mee aan de slag te gaan. En daarbij geld toch ook : neem de mensen zoals ze zijn, want andere zijn er niet. Laat niet over je heen lopen, maar geef mensen ook nooit de indruk dat je beter bent dan zij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin ermee om je zelf niet leiver of beter te voelen dan de rest, als je dat uitstraalt dan krijg je inderdaad een tegenovergestelde reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we je niet persoonlijk kennen, is het moeilijk om hier het juiste antwoord op te geven.
Zoals ik het nu lees, krijg ik de indruk dat jij een valkuil voor jezelf hebt ontwikkeld, namelijk; aardig gevonden willen worden.
Als je doorschiet in deze behoefte, kan het zijn dat mensen dit aanvoelen, en het respect voor je verliezen.
Je cijfert jezelf a.h.w. weg, om maar aardig gevonden te worden. Doordat je niet trouw aan jezelf bent gebleven, voel je hier later erg veel boosheid over./
Nu richt je die vooral op de ander, maar het kan ook zijn dat de boosheid die je voelt eigenlijk op jezelf slaat, omdat je jezelf in de steek hebt gelaten.
Als tip wil ik je meegeven om dichter bij jezelf te komen en te blijven. Dit vergt heel veel oefening, en je zult bepaalde angsten moeten overwinnen.
Als jij vol had gehouden aan je EIGEN gevoel; namelijk aangifte doen, dan was dit verhaal heel anders afgelopen en had je nu niet met die boosheid gezeten.
Het begint dus bij jezelf.
Succes!