Hoe kun je herinneringen die je kwijt bent weer terug halen?

Ik kan me niet veel van vroeger herinneren en ik vraag me af hoe ik deze "terug"zou kunnen krijgen. Maar ook waardoor dit zou kunnen komen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je bepaalde (onprettige) herinneringen verdrongen hebt; een soort overlevingsmechanisme. Maar het kan ook zijn dat je het niet goed kan oproepen maar dat de herinneringen er nog wel zitten. Je geheugen slaat niet op als een chronologische volgorde, maar wel in catagorien. Probeer via het associeren meerdere herinneringen naar boven te laten komen, d.m.v.foto,s, muziek, geur, snoepjes van vroeger te eten.... je merkt al, je kunt je geheugen zintuiglijk aanspreken. Verder kun je met bekenden uit die periodes proberen herinneringen op te halen. Ik weet niet of je (al) kinderen hebt, maar via mijn kinderen heb ik vaak weer een deja vu. Dat is heel bijzonder. ze spelen bijv. Met de poppenkastpoppen en ineens zie ik weer mijn eigen speelgoed van toen voor me. Of in deze Sinterklaastijd herbeleef ik de spanning via hun.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is dit belangrijk voor je? Ik herinner met haarscherp dingen vanaf mijn 2de jaar, misschien al iets eerder. Dat is niet altijd fijn, omdat ik me alles herinner vanuit het perspectief van een kind. En een kind begrijpt heel veel niet. Dat soort herinneringen kunnen dus ook enorme angsten geven. Ik vond het belangrijk, om je dat ook mee te geven. Succes!

Het beste antwoord

Er is een meditatie retreat waar je Vipassana beoefent.
Dit houd, erg kort gezegd, in dat je 10 dagen lang niet praat, weinig eet, en veertien uur per dag mediteert.

Als je zoveel mediteert en zeer weinig externe invloeden hebt dan wordt je geest steeds leger en leger. Je hoofd begint aan een grote schoonmaak, en komt uiteraard heel erg veel (lang vergeten) dingen uit het verleden tegen.

Ik heb het 1 keer gedaan en zag dingen die ik compleet vergeten was haarscherp voor me (we hebben het hier over de peuter/kleutertijd), en tot in de kleinste details).

Dit proces begint gemiddeld na een dag of vijf.
Erg indrukwekkend, en toen we er achteraf met zijn allen over praatten kwam ik erachter dat ik niet de enige was waarbij dit gebeurde.

Uiteraard beoefen je Vipassana niet met de bedoeling om eens lekker door die ouwe, vergeten herinneringen heen te graaien. Het is echter wel een leuke bijkomstigheid!

Deze cursus is op donatie gebaseerd, en wereldwijd.

Als je interesse hebt, check de website onder de bijgevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit vorig jaar gedaan. Dit was het begin van mijn zoektocht naar mijn "verdwenen"herinneringen.. Ik heb nog wat opties open staan. Ik ben nog wel even bezig. Thanx.

Andere antwoorden (5)

Veel in oude fotoalbums met foto`s uit je verleden kijken.

Of een hypnose sessie proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoek eens mensen op die je kent van heel vroeger.
en praat met hun over vroeger,
misschien heb je nog fam die dingen weten.
oude foto`s misschien.
13 jaar geleden
Dat kan met hypnose. Al is dat wel discutabel. Er kan nooit objectief gemeten worden of de herinneringen wel echt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via schoolbank ontmoet je weer oude klasgenoten die je misschien kunnen helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laatste zin: "hoe het komt dat je die herinneringen kwijt bent". Dat kan alleen maar zijn, omdat je die dingen niet belangrijk vindt. Als dat wel zo zou zijn, zou je er vaker aan terug denken, (en over dromen), en zou je je veel meer kunnen herinneren.

Als je per se allerlei gebeurtenissen wilt terughalen, dan zou je eens een plattegrond moeten maken van de buurt waar je woonde. Aangeven waar je school was, waar je huis, waar je speelde, en waar je vriendjes woonden.
Probeer op dat kaartje aan te geven, wat de namen van de straten waren, en waar die vriendjes woonden.

Als je daar een tijdje mee bezig bent, is het bijna zeker dat je je steeds meer gaat herinneren. Hoe meer je noteert op dat plattegrondje, hoe meer er boven komt.
Je kunt ook Streetview van Google Maps gebruiken. Natuurlijk zal er best veel veranderd zijn, maar alleen al het feit, dat het je opvalt dat er iets is veranderd, brengt je weer op nieuwe herinneringen.

Ik durf bijna te garanderen, dat je plattegrondje al gauw te klein wordt, om alle aantekeningen op te maken. Want van het een komt het ander. Succes! ;-)