Waardoor kan je geheugenverlies krijgen?

is een een goed of slecht verlies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - dat weet ik niet meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk..dat bedoel ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAAAHAHAHAHHAHAHA, lig in een deuk om jou Cryofiel. Ik vind het een hele goeie en serieuze vraag Marion61, maar een beetje humor ertegenaan op z'n tijd: heerlijk!
Sluit me ook aan bij de antwoordgevers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja echt iets voor Cryofiel
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb geen last van geheugenverlies. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets ben vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wel..

Het beste antwoord

Geheugenverlies kan optreden:

-Na een hersentrauma (bijvoorbeeld een val of klap op het hoofd), of CVA.
-Na gebruik van sommige geneesmiddelen, vooral slaap- en kalmeringsmiddelen.
-Bij psychische en mentale stress.
-Bij Dementie: in typische gevallen gaat hierbij als eerste het kortetermijngeheugen achteruit. Bij dementie blijft het geestelijk disfunctioneren echter meestal niet beperkt tot het geheugen, hoewel het daar vaak mee begint, maar gaan meestal alle cognitieve functies achteruit.
-Bij het syndroom van Korsakov.
-Na Elektroconvulsietherapie (ECT)
-Zonder aanwijsbare oorzaak en met korte duur
-In de vorm van een afweermechanisme, volgens de psychoanalyse
-Bij Hypnose, als neveneffect van suggestie.
-In de vorm van Bronamnesie. Daarbij is vooral het geheugen voor de context van gebeurtenissen verstoord. Bijvoorbeeld of je iets echt hebt meegemaakt of gedroomd, of dat een bepaald verhaal door Jan of Piet is verteld e.d. Men vermoedt dat vooral de prefrontale cortex hierbij betrokken is.

Vrijwel de meeste mensen vinden dit geheugenverlies vervelend. Men is een "stuk kwijt". Alleen bij psychische en mentale stress en als afweermechanisme functioneert het geheugenverlies als het ware als "beschermingsmechanisme" van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

klap op het hoofd , traumatische ervaring , drank gebruik , drugs gebruik , ziekte .

ik vind er niet echt een GOEDE tussen zitten , geheugenverlies staat meestal ook gelijk aan schade aan de hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging: stress, te veel op je bordje/dus overwerkt zijn.

Toegevoegd na 40 seconden:
dementeie/Alzheimer, verdringing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en soms door je geweten , als dat beter uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Lijkt mij een reële mogelijkheid.