Als je een messteek in je buik krijgt, dwars door je darmen heen, komt er dan voedsel vrij en heb je kans op overleving met medische hulp?

Zo ja, hoe kan een ziekenhuis je darm "maken"? Sorry, een beetje een lugubere vraag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gatver, hoe KOM je op dit soort vragen?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef les aan pubers over de spijsvertering, die komen met dit soort vragen. Ze griezelen er zelf ook van maar we besloten dit via active board op deze site te vragen!

Het beste antwoord

Hangt helemaal af waar in de darmen je wordt egraakt. In de dunne darm komt vooral vloeibare/brijige halfverteerde etensresten naar buiten. Uit de dikke darm is het bijna reeds poep. Je krijgt een acute buikvliesontsteking en al je bloed gaat naar de ontsteking waardoor je een lage bloeddruk krijgt. Deze lage bloeddruktoestand heet shock, en je kan eraan dood gaan omdat je hersenen te weinig bloed krijgen en dus gaan afsterven. Sowieso kan je ook al dood gaan door het vele bloedverlies als er een buikslagader(tje) is geraakt door het mes.

Als je op tijd erbij bent (binnen ca 4 tot 12 uur), kan de chirurg zorgen voor vochttoediening en je bloeddruk in de gaten houden. Op de operatietafel kan bloed en darminhoud worden weggespoeld met zout water, een deel van de darm wordt weggehaald en de eindjes weer aanelkaar gehecht. Dan kan het bloedende vat gedicht worden en tenslotte wordt je wond schoongespoeld en dichtgehecht.

Daarna mag je in het ziekenhuis blijven tot je darmen weer op gang komen en je geen ontstekingen meer krijgt. Dit laatste kan gebeuren omdat er misschien toch bacteriën of schimmels zich toch de buik of wond in zijn gegaan.

Als het allemaal goed gaat ben je binnen 2 tot 8 dagen weer enigzins hersteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je door je darmen word gestoken, komt er geen voedsel vrij...maar poep... als het mes nog in je buik zit, laten zitten en naar t ziekenhuis,..
zit deze er niet meer in dan ook naar r ziekenhuis..overlevings kansen zijn er zeker...
ze worden alleen klein als er een slagader is geraakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is er een kans, maar onderschat sepsis niet.
Net als bij darmoperaties kunnen darmen gehecht worden. Als het nodig is wordt het beschadigde stuk darm weggehaald waarna de uiteinden aan elkaar worden gehecht. Het grootste probleem risico is een bloeding en daarnaast is poep in de buikholte een probleem door het risico op infecties.