onveilig gevoel, niet vertrouwd in een bepaalde situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen er veel woorden aan besteden maar het is heel erg simpel, overlevingsdrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''De menselijke geest is bijzonder creatief. In het bedenken van oplossingen, maar ook in het bedenken van problemen. Dagelijks worden we omringd door de meest vernuftige uitvindingen en creatieve uitingen. Het hele internet op zichzelf is een goed voorbeeld van wat er uit het menselijk brein kan ontstaan. Mensen zijn meesters in het bedenken van scenario’s die een echt leven kunnen gaan leiden. Dat kunnen we op manieren die ons helpen. Maar onze geest kan ook dingen bedenken die ons tegenwerken. Kijk naar de lijst van alle verschillende angsten. De meeste mensen kunnen zich bij de meeste vormen van irreële angst niets voorstellen. Maar haast ieder mens herbergt wel de aanleg tot onlogische, vergezochte, vooringenomen en bevooroordeelde gedachten. En wanneer we die combineren met angstprikkels wordt het aannemelijk dat ieder mens ook de potentie heeft om onlogische, vergezochte, vooringenomen en bevooroordeelde angsten te vormen. ''

dit gaat voornamelijk over rare angsten, maar ik denk dat dit ook geldt voor een groot deel ''normale'' angsten. je kan ook angst hebben voor iets door dingen die in het verleden zijn gebeurd natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scientias.nl geeft heel veel verschillende antwoorden, want er zijn veel soorten angst. Zie Scientias.nl/tag/angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
angst is het gevoel dat je de situatie niet meer in de hand hebt, de controle kwijt bent of kwijt gaat raken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Onmacht en onwetendheid om met het onbekende om te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denkt dat het ook een functie heeft,
Als je geen angst kent zie je de gevaren ook niet
dus een soort waarschuwingssignaal

maar het moet natuurlijk niet doorslaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
angst komt voor uit elke emotie, iedereen heeft het, maar niet iedereen geeft het toe.
in niet alle gevallen is het altijd logisch, maar het klopt wel
denk niet aan "bang zijn voor,,,"

in niet alle gevallen is er negatieve angst,
veel angst is positief
liefde: je bent bang dat die persoon iets kan overkomen, dus je zorgt dat die persoon dingen veilig doet.

moed: uit angst voor angst, zal je ertegen wapenen (vaag he, ik weet het)

voor verdere voorbeelden, of verdere uitleg, stuur maar bericht naar mn account, of plaats reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst is zeker een oeremotie,sterker nog als we geen angst zouden kennen,dan zouden we de gevaren van deze wereld niet kunnen overleven!
Dus angst is een emotie en eigenlijk als er gevaar is bereidt het ons lichaam voor,het is een heel natuurlijke
reactie....vechten of vluchten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst is een gevoel dat ieder mens kent. Iemand kan weinig, veel of extreem veel angst voelen. het kan zelfs je leven beheersen!
Vaak is het ontstaan door een eerdere ervaring die sterke indruk op je maakte en die je nooit meer wilt meemaken, hiervoor heb je dan angst. Zo heb ik zelf watervrees doordat ik als kind eens in het zwembad door een jongen onder water getrokken ben in het zwembad en dit duurde net even te lang en ik kwam niet los. Ik krijg het nog steeds benauwd als er water in mijn neus en mond komt en houd ook nooit mijn gezicht onder de douche.
Er is ook angst voor het onbekende. Dit is in veel gevallen een positieve angst, want het maakt je voorzichtig en je bent op je hoede.
Het is dus heel normaal om angstgevoelens te hebben.
Anders is het om een angststoornis te hebben zoals een fobie, dwangstoornis, posttraumatische stressstoornis etc.
Verschillende stoffen in de hersenen zijn dan niet in balans
De hersencellen van mensen met angststoornissen lijken anders op deze stoffen te reageren.Ze reageren sneller
en heviger en zijn minder makkelijker gerust te stellen door de rustgevende stof GABA. Op hersenscans is dit duidelijk zichtbaar. Vaak helpt alleen neurofeedback hen om hun angsten meer in grip te kunnen houden.
amc
13 jaar geleden
Angst komt slechts voort uit lijfsbehoud.