Is blowen normaal in onze maatschappij?

De moordenaar van dat meisje waar vandaag de rechtzaak is begonnen had die dag 15 blowtjes gehad. Het werd genoemd al waren het sigaretten. Vervolgens werd er verteld dat er zowiezo veel geblowd wordt in ons land. Hierdoor kwam bij mij de vraag boven of dit al zo is ingeburgerd of is het toch een beetje vreemd gedrag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waren er nog meer dan 15.

Het beste antwoord

Blowen is zeker niet normaal. De meeste mensen in Nederland blowen immers niet. In mijn vrienden en kennissenkring ken ik zelfs niemand, die blowt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Persoonlijk blijf ik het geen normaal gedrag vinden. Mensen veranderen erdoor en zijn zichzelf niet meer. Dit vind ik wel verontrustend.
Uiteraard zal ik dan nu hierop krijgen dat je van alcohol ook verandert. Maar dat is nog in de hand te houden. Je drinkt iets minder of je stapt over op non-alcoholische dranken en de verandering wordt teruggedraaid. Dat vind ik minder eng.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je dan dat er gebeurt als je geen volgend trekje neemt? Dat je eeuwig stoned blijft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou wel lekker goedkoop zijn... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk geen ervaring met blowen.... Ik heb trouwens zelden mensen zo raar zien doen met een alcohol op... Mensen die een jointje roken zijn meestal half niet zo vervelend....
Incidenteel blowen is inmiddels wel ingeburgerd. In tegenstelling tot het antwoord hiervoor ken ik niet veel mensen van mijn generatie die nog nooit eens geblowd hebben, en de meeste daarvan zullen dat best nog wel eens vaker doen. En dan heb ik het over beschaafde succesvolle mensen.

Structureel blowen is zeker niet ingeburgerd. En vijftien joints op een dag zijn zelfs voor structurele blowers wel erg veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@khepput: ik denk dat je die vergelijking wel kan trekken (al heb ik dat nooit uitgeprobeerd), maar bedenk ook: er zijn ook alcoholisten die zo gewend zijn aan hun dagelijkse dosis alcohol dat ze na een fles jenever niet dezelfde verschijnselen vertonen als jij of ik. Er bestaan mensen die blowen zoals een roker sigaretten opsteekt. Overigens misbruiken en vermoorden die over het algemeen geen jonge meisjes.
De meeste mensen kennen wel een aantal mensen die weleens blowen of het weleens hebben gedaan. Op zich geen raar gedrag dus.

Er is echter wel een groot verschil tussen af en toe een blowtje roken en 15 blowtjes per dag roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het zelf niet maar het is eigenlijk best wel normaal als ik van een vriend hoor ''ik ga ff blowen en daarna kom ik'' schrik ik er niet van ofzow dus vrij normaal....Of het goed is een andere vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jointje op zn tijd is niet raar.... ik rook er ook af en toe 1, lekker thuis op de bank.

De man waar jij het over hebt is een tbs-rijpe gek.. Die flink blowde...
Ik denk dat als hij een zak dubbelzoute drop op had (ik noem maar wat), hij het ook gedaan had...

Toegevoegd na 6 minuten:
oja, ik moet er nog even bij zeggen dat het in de rest van de wereld, een paar landen daar gelaten, er ook geblowd wordt, zij het meestal iets discreter.
In Europa maar ook Brazilië of Egypte. Het wordt werkelijk bijna overal gerookt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog net niet zo ingeburgerd als alcohol, toch zijn er best veel mensen die blowen of geblowd hebben. Zelfs van mensen waar je het zelfs totaal niet van verwacht.

Hoewel er vanuit de regering nu weer steeds meer restricties worden gegeven op het blowen, blijft het iets wat veel voorkomt. Ook lijkt het erop dat deze mensen elkaar "opzoeken". Als ik kijk naar mijn vrienden/kennissenkring dan heeft bijna iedereen wel geblowd of doet dat nog steeds. Er zijn ook kringen waarin niemand dat doet.

Roken wordt steeds minder populair, daar zal blowen ook bij komen, dat rook je immers nog steeds (al zijn er wel andere opties)

In het buitenland denken ze vaak dat je het gewoon in de supermarkt kan halen, nou dat is nog niet zo, dus echt ingeburgerd zal ik het niet noemen. Alleen gek is het hier ook niet.

Er is wel een extreem verschil tussen blowen en alcohol drinken, ik ben van mening dat blowen niet de oorzaak is van onwenselijk gedrag zoals het voorbeeld dat je noemt, wel andersom, de reden waarom mensen bepaald onwenselijk gedrag vertonen, kan vaak ook de reden zijn waarom ze zijn gaan blowen, blowen is dan niet de oorzaak, maar het gevolg van de zelfde onderliggende reden.

Blowen is namelijk een downer en alcohol een upper, zoals ze dat noemen. Dat betekend dat je van blowen over het algemeen (let op uitzonderingen daargelaten) rustiger wordt en van alcohol drukker.

Sommige mensen blowen voor de gezelligheid, sommigen vinden het lekker, sommigen gebruiken het als pijnstillend medicijn, weer anderen blijven er rustig van in hun hoofd.

Als je bepaalde psychische problemen heb, kan blowen dit versterken, bijvoorbeeld als je last hebt van psychoses, kan blowen een psychose veroorzaken.

Blowen kan je gevoelens afzwakken, echter niet alleen de negatieve, maar ook de positieve gevoelens waardoor iemand die zich slecht voelt, zich nog slechter kan gaan voelen.

Bij alcohol kan men vrolijk worden of juist agressief, omdat de remmingen weggehaald worden.

Van blowen wordt je vaak loom, futteloos, vrolijk (lachkick) van alcohol, vrolijk, druk, lamlendig.

Dit is nog een korte uitleg hierover, helaas houden mijn aantal tekens ermee op :)

De gevolgen van blowen zijn niet erger dan de gevolgen van alcohol, ik geloof zelfs nog steeds dat ze juist minder ernstig zijn, ook is wiet niet lichamelijk verslavend en alcohol wel.
sterredag
13 jaar geleden
Wat is normaal? Het word veel gedaan, dat is een zeker ding. Wellicht zijn er meer mensen die niet blowen dan wel, maar om een willekeurig voorbeeld te geven: er zijn minder mensen geen die viool spelen dan wel. is viool spelen dan niet normaal? ..iig 15 joints op een dag lijkt me niet gangbaar, maar het blowen op zich is toch al jaren ingeburgerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blowen is zeker tegenwoordig een normaal verschijnsel in alle lagen van onze maatschappij.
Het is als je het met mate doet iets wat net als alcohol, roken geen negatieve invloed heeft op iemands dagelijks functioneren.
Het is net als XTC,GHB een extra dimensie in het uitgaan en sexleven.
Pas als je het niet meer in de hand hebt en geen maat meer kan houden wordt het gevaarlijk.
Mensen die met mate blowen of xtc gebruiken zijn veel minder gewelddadig dan mensen die drinken (of nuchter zijn).
Mensen die denken dat ze niemand kennen die blowt of drugs gebruiken kennen hun kennissen en vrienden niet goed genoeg of zijn een beetje wereldvreemd.

Als je verslavend gevoelig bent moet je er natuurlijk niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergelijk het maar met alcohol: een biertje op een dag, daar kijken de meeste mensen niet echt raar van op.
Maar als je er 15 op hebt, ben je er toch iets anders aan toe (en als je het zogenaamd 'niet merkt' is er pas echt iets mis).
Blowen is in bepaalde kringen ingeburgerd, en zoals bij alle middelen geldt ook voor wiet/hash: niet iedereen kan ermee omgaan. Als jij de hele dag door blowt, heb je een probleem, net zoals wanneer je de hele dag drinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van blowen wordt in bepaalde kringen beslist niet raar opgekeken, in andere kringen is het ronduit taboe. En daar zit dan nog van alles tussen. Nederland kent een gedoogbeleid als het gaat om het kweken en verkopen van marihuana en hash. De meeste steden hebben meerdere coffeeshops waar je het ongehinderd kan kopen en gebruiken, dus in zekere zin is blowen hier in Nederland maatschappelijk aanvaard.

Wel een beetje merkwaardig dat er een verband wordt gelegd tussen het roken van vijftien blowtjes en de moord op het meisje uit Dordrecht. De dader in kwestie was natuurlijk al ernstig niet goed bij zijn hoofd, anders vermoord je geen onschuldig kind van twaalf jaar. Of het blowen de doorslag heeft gegeven, valt dan ook te betwijfelen.

Ik ken genoeg mensen die ontzettend veel blowen of hebben geblowd, en geen van hen is crimineel, agressief of moordlustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik de berichtgeving begrijp, wordt er niet speciaal de link gelegd tussen het blowen en de moord. De dader gebruikt het blowen alleen als verklaring voor het feit dat hij beweert gaten in zijn geheugen te hebben over het gebeurde.
Het is niet normaal mee, het is gewoon drugs. Het punt is dat het overal gewoon te krijgen is. Vandaar dat er veel wordt geblowd. Maar normaal? nee zeker niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet normaal.
m.i. een overblijfsel uit de hippiecultuur in de jaren 60, 70.