Bloeddonatie: Hoe groot is de kans op infectie?

Er wordt een naald in je geprikt bij een bloeddonatie. Zijn er statistieken of gegevens over mensen die geïnfecteerd zijn geraakt door een bloeddonatie (bijv door gebrek aan hygiëne aan de plek waar bloed werd afgenomen of een niet steriele naald) en welke ziektes hebben ze dan opgelopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet. Het heeft wel veel voordelen:
* je doet iets voor een ander.
* je bloed wordt regelmatig nagekeken.
* op die manier kom je eerder achter gebreken zoals ijzertekort of hoge bloeddruk.

Het beste antwoord

Ik begrijp dat je bedoelt bij het geven van bloed, niet bij het krijgen.

Die risico's zijn echt nihil. De naald is steriel en wordt speciaal voor jou uit zijn steriele verpakking gehaald. De blote naald raakt geen ander mens aan dan alleen jouzelf.

Zelfs als de plek op de huid niet goed gedesinfecteerd wordt (daar ben je zelf trouwens ook bij) dan komt er niets in je lichaam dat niet al op je huid zat. Daar zul je niets ergers van krijgen dat een kleine ontsteking. En zelfs dat is grotendeels een theoretisch risico.

Ik zou geen moment aarzelen om bloed te geven, helaas voldoe ik alleen niet aan de eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de kans op een infectie als je bloed geeft...is er niet, in nederland word serieus en heel steriel omgegaan met het prikken..
ook het bloed ondergaat een grondig onderzoek.. kans op een besmetting is vrijwel nihil...
in andere landen moet er op diezelfde manier gewerkt worden, alleen waar ik woon, ook in europa word met de hygiene regels nogal eens gewapperd, dus ...veiligste in nederland vind ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben al 30 jaar bloeddonor, en heb nog nooit een infectie gehad ten gevolge van bloedafname.
Ik kan alleen maar beamen, dat de regeltjes in die 30 jaar steeds strenger zijn geworden, m.b.t. hygiëne.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook. Er wordt natuurlijk geprikt met eenmalige steriele naalden.
Gezien het feit dat je altijd met een nieuwe, nooit gebruikte naald geprikt wordt bij het doneren is de kans uitgesloten dat je geïnfecteerd raakt.

Enige probleem dat je kunt krijgen bij een iets minder kundige prikker is dat je er een behoorlijk grote (pijnlijke) blauwe plek aan kunt overhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarvoor ontsmetten ze je huid voordat ze gaan prikken ook altijd nog met jodium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks is zeker. Alleen dat we doodgaan :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Esme: en dat we voor die tijd belasting moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ook dat :-)
Heb 40 jaar bloedgegeven zowel op plasma avonden van het Rode Kruis als bij de Bloedbank (sanquin) en voor plasmaferese. Nooit een probleem gehad. Bijkomend voordeel: is mij verteld dat je gestel gestimuleerd wordt om nieuw bloed aan te maken. Wat is er mooier om bij leven iets aan een ander te geven (wat de ander niet heeft, zoals de stollingsfactor voor bloederziekte) zonder dat je er zelf schade van kan ondervinden.