Wat kunnen de effecten zijn als je met uranium 235 en uranium 238 in aanraking bent gekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een te hoge dosis radioactiviteit leidt tot stralingsziekte. In eerste instantie griepverschijnselen, braken etc. Na een aanvankelijke verbetering komen de verschijnselen terug. Wat er intern gebeurt is dat het DNA in je cellen beschadigd raakt waardoor er een massive celdelingsfailure ontstaat en organen zich niet meer kunnen herstellen. Organen, longen etc vallen uit.

Dat gezegd hebbende blijkt dat Uranium alleen alfastraling uitzendt. Die gaat niet door je lichaam heen waardoor het risico gering is zolang je het niet structureel binnen krijgt.

Overigens is Uranium naast het stralingsaspect ook "gewoon" giftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Statistisch gezien maak je een grotere kans op kanker en wel sterker naarmate het contact langer en intenser is geweest. Voor zwangerschappen geeft het een verhoogde kans op misvorming van de foetus.
Het probleem van de effecten van aanraking met verarmd uranium speelt momenteel sterk in Irak, waar de bevolking in toenemende mate de effecten ondervindt van het gebruik door de Amerikanen van met uranium versterkte munitie. Momenteel vinden daar veel geboorten plaats met misvormingen van de babies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat je alleen maar licht ging geven in het donker.