Kan je gehoorbeschadiging krijgen van frequenties die je niet hoort?

Zag net een vraag waar stond dat je beschadigde ogen kon krijgen van fel licht dat je niet kon waarnemen. Is dit ook zo met oren? Als een geluid met een frequentie boven 50kHz (of wat dan ook de maximale frequentie mag zijn die wij kunnen horen), en bijv. 150 decibel afgespeeld wordt, krijgen wij hier dan een slechter gehoor van? En voelen wij dit dan ook (bijv. net zoals zo'n hoge piep die je hoort als je terug komt van een discotheek)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat schijnt wel schadelijk te zijn.

http://interactivesonicspaces.interfaculty.nl/nynke_gabeler/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Normaal breken staafjes die het geluid oppikken wat wordt geproduceerd, maar bij een dergelijk hoog volume acht ik het heel waarschijnlijk dat staafjes die op een kwart van de frequentie zitten ook kunnen breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hogere onhoorbare frequenties zijn schadelijk: http://interactivesonicspaces.interfaculty.nl/nynke_gabeler/