We niezen (met een z) om de neus te reinigen van prikkelende stoffen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Niezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keel- en neusholte zijn bekleed met epitheel. Dit zijn hele kleine haren van weefsel. Ze waaien de hele dag heen en weer om slijm te vervoeren. Zodra hier stof in komt reageert het heftig met een reflex: de nies. Jammer dat ie dat zo krachtig doet dat er soms wat meer dan gevraagd naar buiten komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noem het schoorsteen vegen. Prikkelende stoffen worden explosief verwijderd. Maak je bed maar eens op. Vaak inhaleer je dan stof en volgt een nieseffect. Merkte onlangs ook dat bij een bepaals soort scherpe kauwgom mijn neusslijmvlies begon te werken met als reactie het niesen. Ik kan erop wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niezen zorgt ervoor dat slechte stoffen die via de neus binnen zouden komen worden geweerd. Het is dus een bescherming van je lichaam.